Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Další rozvíjení pěveckých dovedností - pěvecká artikulace, frázování, messa di voce a ornamentika (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka, popř. trylek) na vokalízách a písních z období klasicismu a romantismu. Nácvik písní dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Chromatické transpozice rytmicko - melodických modelů k rozezpívání ( PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnutí základů dechové, artikulační a fonační techniky: kostálně abdominální dýchání, hlas nasazený shora ve většině rozsahu se smíšenou rezonancí, srozumitelná artikulace s vyrovnanými vokály ve vyšších polohách neutralizovanými. druhy vokální artikulace (staccato, legato a portamento), použití dynamiky (crescendo, decrescendo, piano). Dovednost chromatických transpozic melodicko - rytmických modelů k rozezpívání s vlastním klavírním doprovodem (směrem nahoru) |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v pěveckém partu, - čistě intonovat melodii v předepsaném rytmu nerozvinutým hlasem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student aplikuje teoretické znalosti z přednášek do pedagogických dovedností při rozezpívání, dokáže sestavit a zahrát v chromatických transpozicích (vzestupně i sestupně - v PR melodii v LR akordy) soubor rytmicko - melodických modelů vhodných k rozezpívání při frontální výuce Hv. Na interpretaci písní z období klasicismu a romantismu dokáže, že ovládá dechovou oporu, správně frázuje, používá smíšenou rezonanci ve větší části hlasového rozsahu (alespoň undecima), má vyrovnané vokály ve všech polohách, umí zazpívat crescendo, decrescendo, messa di voce a má osvojeny některé prvky ornamentiky (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka) |
Odborné dovednosti |
---|
- efektivně propojí teorii s praxí, - dokáže provést sebereflexí analýzu vlastní zvukové videonahrávky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Vokální literatura dle výběru pedagoga. .
-
BOKŮVKOVÁ, V. a S. JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. Plzeň: ZČU. 1991.
-
DUFFIN, R.W. A performer's guide to medieval music. Indiana University Press. 2000.
-
FILIP, V. Staň se pěveckou hvězdou.. Praha, 2015. ISBN 978-80-7512-163-9.
-
FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů.. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
KITTNAROVÁ, O. Rozeznělé partitury: Průvodce hudební interpretací.. Praha, 2002. ISBN 80-86078-20-5.
-
POLOHOVÁ, Marta. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
VYDROVÁ, J. a kol. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: Medical Healthcom, 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
WERBECK-SVÄRDSTRÖMOVÁ, V. Škola odhalení hlasu.. Franesa, 2020. ISBN 978-80-88337-10-2.
|