Předmět: Pěvecká výchova 5

« Zpět
Název předmětu Pěvecká výchova 5
Kód předmětu KHK/PEV5
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
  • Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Další rozvíjení pěveckých dovedností pěvecká artikulace, frázování, messa di voce a ornamentika (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka, popř. trylek) na vokalízách, duchovních písních a písních autorů 20. a 21. století. Nácvik písní dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Chromatické transpozice rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
úspěšné zvládnutí požadavků předmětu KHK/PEV4
Odborné dovednosti
- efektivně propojí teorii s praxí, - dokáže provést sebereflexí analýzu vlastní zvukové videonahrávky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student aplikuje teoretické znalosti z přednášek do pedagogických dovedností při rozezpívání, dokáže sestavit a zahrát v chromatických transpozicích (vzestupně i sestupně - v PR melodii v LR akordy) soubor rytmicko-melodických modelů vhodných k rozezpívání při frontální výuce Hv. Na interpretaci duchovních písní a písní soudobých autorů prokáže, že ovládá dechovou oporu, správně frázuje, používá smíšenou rezonanci ve větší části hlasového rozsahu (alespoň jednu a půl oktávy), má vyrovnané vokály ve všech polohách, umí zazpívat crescendo, decrescendo, messa di voce a má osvojeny některé prvky ornamentiky (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka)
Odborné dovednosti
- efektivně propojí teorii s praxí, - dokáže provést sebereflexí analýzu vlastní zvukové videonahrávky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Dle výběru pedagoga.
  • DAYNE, M. B. Dynamics of the Singing Voice. SpringerWienNewYork. 2009.
  • FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU. 2010.
  • VYDROVÁ, J. a kol. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha: Medical Healthcom. 2014.
  • WERBECK-SVÄRDSTRÖMOVÁ, V. Škola odhalení hlasu. Franesa. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr