Vyučující
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu, po jednotlivých týdnech výuky: 1. Pedagogika a Hudební pedagogika jako vědní disciplíny. Styčné body. Hudebně pedagogický výzkum. 2. Aktuální problémy, oblasti a výsledky hudebně pedagogického výzkumu. 3. Hudební výchova od nejstarších období do doby osvícenské. 4. Dějiny hudební výchovy v českých zemích od doby osvícenské do konce 19. stol. 5. Nové přístupy k hudební výchově ve 20. století. 6. Pedagogický přínos projektu Dům dětství. Aktuálnost jeho odkazu. 7. Vznik současné koncepce hudební výchovy u nás - východiska, principy, dokumenty. 8. Snahy o komplexní hudební výchovu - významné české a zahraniční koncepce. 9. Výsledky hudebně pedagogických výzkumů jako východisko pedagogické tvořivosti učitele. 10. Tvorba výukových projektů v hudební výchově, ukázky. 11. Interaktivní učebnice hudební výchovy. Interaktivní technika ve škole. 12. Prezentace výukových projektů studentů. Diskuse. 13. Diskuse k náslechové praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít základní povědomí o dějinách hudby v českých zemích a v Evropě. - Rozumět principům vokální intonace a prakticky ovládat některou tonální intonační metodu |
Výsledky učení |
---|
po absolvování předmětu student/ka: - Porozumí základním pojmům z hudební pedagogiky a její metodologie. - Zapamatuje si a dokáže charakterizovat vývojové tendence hudební výchovy od nejstarších období do současnosti, vymezí důležité znaky hudební výuky v jednotlivých obdobích. - Analyzuje příčiny vzniku současné koncepce hudební výchovy (včetně kurikulární reformy) a uvede je do souvislostí s vývojem hudebně pedagogického myšlení ve 20. století. - Zhodnotí význam užití intonačních metod pro rozvoj hudebnosti žáka a posoudí účinnost jednotlivých metod. - Dokáže prakticky použít nejméně dvě tonální intonační metody (solmizační, Danielova m. opěrných písní) při nácviku písní. - Identifikuje na "živé" vyučovací jednotce hudební výchovy prvky aktivity a tvořivosti žáků, posoudí míru a funkčnost komplexnosti a integrativity hudebně výukových prvků. - Slovně vyjádří a přehledně zapíše svá pozorování a hodnocení výuky |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Fukač J. - Poledňák I. Hudební pedagogika. In. Hudební věda II,. Praha,, 1988.
-
Gause, František. Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1975.
-
Gregor, Vladimír. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. 2., dopl. vyd. Praha : Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X.
-
HURNÍK, I. a P. EBEN. Česká Orffova škola. Praha, 1969.
-
Slavíková, M. Úvod do hudební pedagogiky. E-learningový kurz.. Plzeň:ZČU,, 2006.
-
Slavíková, Marie. Hudebně pedagogický výzkum na Katedře hudební kultury FPE ZČU v letech 1992-2014. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0454-4.
|