Předmět: Poslechová analýza 1

« Zpět
Název předmětu Poslechová analýza 1
Kód předmětu KHK/POA1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zoubek Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. poslech jako prožívání hudby a průběhová analýza, otázka předmětu poslechu, emoce a forma (bez poslechových skladeb) 2. starověk a počátky Západoevropské hudby, antické prameny, chorál a jednohlas 3. počátky vícehlasu, ARS NOVA a franko-vlámská vrcholná polyfonie 4. povstání instrumentální hudby, vokálně instrumentální a jevištní formy, mše a opera 4.1. barokní koncert, fuga, suita 5. sonátový cyklus a symfonie, cyklické formy 5.1. koncert a smyčcový kvartet 6. umělá píseň počátku 19. stol., programní hudba a symfonická báseň, charakteristické kusy a improvizace 7. klasicko-romantická syntéza

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
Odborné dovednosti
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze.
Vysvětlit základní postupy při hudební analýze.
Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby.
Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů.
Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností.
Odborné dovednosti
Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu.
Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • HAVLÍK, J. (ed.). Rozumět hudbě. Praha: NAMU. 2015.
  • HONS, M. Hudební analýza. Togga. 2010.
  • KÜHN, C. Analyse lernen. , Bd. 4. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005.
  • MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství Lidové noviny. 2000.
  • SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
  • VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika. Praha: HAMU. 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr