Vyučující
|
-
Zoubek Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. poslech jako prožívání hudby a průběhová analýza, otázka předmětu poslechu, emoce a forma (bez poslechových skladeb) 2. starověk a počátky Západoevropské hudby, antické prameny, chorál a jednohlas 3. počátky vícehlasu, ARS NOVA a franko-vlámská vrcholná polyfonie 4. povstání instrumentální hudby, vokálně instrumentální a jevištní formy, mše a opera 4.1. barokní koncert, fuga, suita 5. sonátový cyklus a symfonie, cyklické formy 5.1. koncert a smyčcový kvartet 6. umělá píseň počátku 19. stol., programní hudba a symfonická báseň, charakteristické kusy a improvizace 7. klasicko-romantická syntéza
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
Odborné dovednosti |
---|
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze. |
Vysvětlit základní postupy při hudební analýze. |
Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby. |
Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů. |
Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností. |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu. |
Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
HAVLÍK, J. (ed.). Rozumět hudbě. Praha: NAMU. 2015.
-
HONS, M. Hudební analýza. Togga. 2010.
-
KÜHN, C. Analyse lernen. , Bd. 4. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství Lidové noviny. 2000.
-
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
-
VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika. Praha: HAMU. 2001.
|