Vyučující
|
-
Zoubek Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. poslech orientovaný na proměnu strukturních vztahů, filosofie nové hudby 2. rozšířeně tonální sloh 3. celotónový terén a impresionismus 4. nová klasicita, neoklasicismus a neofolklor, civilismus a nová věcnost, mikrotonalita 5. volná atonalita, seriální hudba, multiserialismus a totální organizace, determinismus 6. aleatorika, indeterminismus a řízené náhodné procesy 7. futurismus, elektroakustická hudba a konkrétní hudba, instrumentální konkrétní hudba 8. témbrová hudba, mikropolyfonie 9. spektrální hudba
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých a větových hudebních dějin a jejich stěžejní díla |
Odborné dovednosti |
---|
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze. |
Vysvětlit základní postupy při hudební analýze. |
Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby. |
Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů. |
Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností. |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu. |
Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
ADORNO, Th. W. Filozofie nové hudby. HAMU Praha. 2018.
-
HAVLÍK, J. (ed.). Rozumět hudbě. Praha NAMU. 2015.
-
HERDEN, J. Rozbor skladeb: čítanka příkladů. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění. 1989.
-
HONS, M. Hudební analýza. Togga. 2010.
-
KÜHN, C.B. Analyse lernen. Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik. 2005.
-
KÜHN, C.B. Kompositionsgeschichte in konkreten Beispielen. Bd. 9. Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik. 1998.
-
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
-
TICHÝ, V. a J. HAVLÍK et al. (A)tonalita. AMU Praha. 2015.
-
VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika. HAMU Praha. 2001.
|