Předmět: Poslechová analýza 3

« Zpět
Název předmětu Poslechová analýza 3
Kód předmětu KHK/POA3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sitek Martin, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hudební analýza a její specifika. Analýza hudebních slohů. Analýza kompozičních stylů významných skladatelů na příkladu jejich stěžejních kompozic.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých a větových hudebních dějin a jejich stěžejní díla
Odborné dovednosti
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze.
Vysvětlit základní postupy při hudební analýze.
Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby
Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů.
Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností.
Odborné dovednosti
Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu.
Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003.
  • Herden, J. Rozbor skladeb: čítanka příkladů.. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1989.
  • KÜHN, C. Analyse lernen. Bd. 4,. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005.
  • KÜHN, C. Kompositionsgeschichte in konkreten Beispielen. Bd. 9. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 1998.
  • LÉBL, Vladimír. Hudba v českých dějinách. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr