Předmět: Pěvecká výchova 1

« Zpět
Název předmětu Pěvecká výchova 1
Kód předmětu KHK/PVB1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
Obsah předmětu
Pěvecká výchova a její význam pro budoucí pedagogy Hv. Složení dechového, hlasového, artikulačního a modifikačního ústrojí a jejich funkce při vzniku zpěvního hlasu. Základy pěvecké techniky - dechová, hlasová a artikulační technika. Vokální artikulace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium textů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat anatomii dechového, hlasového a artikulačního ústrojí v rozsahu výuky na SŠ.
Odborné dovednosti
Čistě reprodukovat slyšené tóny. Pamatovat si krátké melodicko-rytmicko modely. Používat zpěvní hlas alespoň v rozsahu oktávy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit teorii vzniku hlasu a problematiku pěvecké techniky.
Objasnit základní pěvecké termíny.
Odborné dovednosti
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení.
Posoudit metodické možnosti využití hlasových cvičení při frontální výuce.
Používat elementární pěvecké kompetence při zpěvu - postoj, nádech, volná spodní čelist.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BARLETT, I., NAISMITH, M. An Investigation of Contemporary Commercial Music (CCM) Voice Pedagogy: A Class of its Own? In Journal of Singing. Jacksonville: National Association of Teachers of Singing. 2020.
  • FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU. 2010.
  • HUSLER, F. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. 1. vyd. Ostrava: F?Print. 1995.
  • LUHANOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. a D. MANDYSOVÁ. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově. Plzeň: Západočeská univerzita. 1995.
  • VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu. ZČU Plzeň. 1997.
  • VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání.. Praha:Práh, 2009. ISBN 978-80-72-52-252-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr