Vyučující
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Intonační a rytmická výchova ve sboru. Typy sborů. Základní dirigentská technika - taktovací schémata nejběžnějších taktů, přípravná a závěrová gesta. Složitější taktovací schémata, průběžné závěry. Dělení gest, slučování gest, předtaktí, koruna, taktování nadhodnot a podhodnot. Tempo a jeho změny. Dynamika a její změny. Praktické provedení různých lidových písní a jednodušších umělých skladeb.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ovládat základy hlasové techniky se zaměřením na sborový zpěv. Orientovat se v hlavních hudebně stylových epochách. Mít přehled o základních typech pěveckých sborů. |
Odborné dovednosti |
---|
Realizovat hlasovou výchovu ve sboru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Bezpečně ovládat taktovací techniku základních taktovacích schémat. |
Získat základní přehled po sborovém repertoáru s ohledem na všechny základní typy pěveckých sborů (dětské, smíšené, ženské, mužské). |
Sestavit dramaturgii sborového koncertu s ohledem na typ sboru a na charakter vystoupení. |
Interpretovat sborové dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
Odborné dovednosti |
---|
Flexibilně reagovat dirigentským gestem na zvukovou podobu realizované skladby. |
Strukturovat podobu a časovou kvantifikaci nácviku jednotlivých sborových skladeb. |
Samostatně analyzovat a sbormistrovsky interpretovat vybrané hudební dílo. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
BROŽ, J. Základy dirigování. Praha : Panton. 1982.
-
DEVÁTÝ, A. Základy dirigování..
-
HILMERA, O. Cesta sbormistrova.. Praha: Česká grafická unie, 1945.
-
JEREMIÁŠ, O. Praktické pokyny k dirigování.. Praha: Fr. A. Urbánek a synové., 1947.
-
KOLÁŘ, J., ROB, J. a I. ŠTÍBROVÁ. Sborový zpěv a řízení sboru : Určeno pro posl. fak. pedagog. 2. Praha: SPN. 1986.
-
KOLÁŘ, J. Sborový zpěv a řízení sboru 1 2. Technika dirigování. Metodická příručka k řízení sboru. .
-
KOLÁŘ, J. Sborový zpěv a řízerní sboru II. 1. Základní problémy sborové interpretace. Metodická příručka k řízení sboru. .
-
MICKA, V. Knížka o dirigování: stručná učebnice zaměřená především na pohybovou metodiku. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění. 2013.
-
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
TICHÁ, A. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-318-4.
|