Předmět: Řízení sboru

« Zpět
Název předmětu Řízení sboru
Kód předmětu KHK/RSBB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Intonační a rytmická výchova ve sboru. Typy sborů. Základní dirigentská technika - taktovací schémata nejběžnějších taktů, přípravná a závěrová gesta. Složitější taktovací schémata, průběžné závěry. Dělení gest, slučování gest, předtaktí, koruna, taktování nadhodnot a podhodnot. Tempo a jeho změny. Dynamika a její změny. Praktické provedení různých lidových písní a jednodušších umělých skladeb.

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Ovládat základy hlasové techniky se zaměřením na sborový zpěv. Orientovat se v hlavních hudebně stylových epochách. Mít přehled o základních typech pěveckých sborů.
Odborné dovednosti
Realizovat hlasovou výchovu ve sboru
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Bezpečně ovládat taktovací techniku základních taktovacích schémat.
Získat základní přehled po sborovém repertoáru s ohledem na všechny základní typy pěveckých sborů (dětské, smíšené, ženské, mužské).
Sestavit dramaturgii sborového koncertu s ohledem na typ sboru a na charakter vystoupení.
Interpretovat sborové dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje.
Odborné dovednosti
Flexibilně reagovat dirigentským gestem na zvukovou podobu realizované skladby.
Strukturovat podobu a časovou kvantifikaci nácviku jednotlivých sborových skladeb.
Samostatně analyzovat a sbormistrovsky interpretovat vybrané hudební dílo.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BROŽ, J. Základy dirigování. Praha : Panton. 1982.
  • DEVÁTÝ, A. Základy dirigování..
  • HILMERA, O. Cesta sbormistrova.. Praha: Česká grafická unie, 1945.
  • JEREMIÁŠ, O. Praktické pokyny k dirigování.. Praha: Fr. A. Urbánek a synové., 1947.
  • KOLÁŘ, J., ROB, J. a I. ŠTÍBROVÁ. Sborový zpěv a řízení sboru : Určeno pro posl. fak. pedagog. 2. Praha: SPN. 1986.
  • KOLÁŘ, J. Sborový zpěv a řízení sboru 1 2. Technika dirigování. Metodická příručka k řízení sboru. .
  • KOLÁŘ, J. Sborový zpěv a řízerní sboru II. 1. Základní problémy sborové interpretace. Metodická příručka k řízení sboru. .
  • MICKA, V. Knížka o dirigování: stručná učebnice zaměřená především na pohybovou metodiku. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění. 2013.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
  • TICHÁ, A. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-318-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr