Lecturer(s)
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Intonation and rhythmic education in the choir. Types of churches. Basic conductor technique - clock schemes of the most common clocks, preparatory and closing gestures. More complex clock schemes, interim conclusions. Gesture splitting, gesture merging, overprinting, crowning, surplus clocking and sub-value. Tempo and its changes. Dynamics and its changes. Practical implementation of various folk songs and simpler synthetic compositions.
|
Learning activities and teaching methods
|
Seminar classes
- Individual project (40)
- 26 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
To master the basics of vocal techniques with a focus on choral singing. Orient in the main musical style epochs. Have an overview of the basic types of choirs. |
Skills |
---|
Make vocal education in the church |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Safely operate the basic clock timing technique. |
Get a basic overview of the choir repertoire with all the basic types of choirs (child, mixed, female, male). |
Assemble choir concert dramaturgy with regard to the type of choir and the character of the performance. |
Interpret the choir work in the context of historical, aesthetic, informative, formative and social reflection on the continuity of musical development. |
Skills |
---|
Flexible response to the conducting gesture on the sound form of the performed piece. |
Structure the form and time quantification of the practice of individual choral compositions. |
To independently analyze and choirmasterly interpret the selected musical work. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar classes |
Seminar |
Skills |
---|
Seminar |
Task-based study method |
Competences |
---|
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
BROŽ, J. Základy dirigování. Praha : Panton. 1982.
-
DEVÁTÝ, A. Základy dirigování..
-
HILMERA, O. Cesta sbormistrova.. Praha: Česká grafická unie, 1945.
-
JEREMIÁŠ, O. Praktické pokyny k dirigování.. Praha: Fr. A. Urbánek a synové., 1947.
-
KOLÁŘ, J., ROB, J. a I. ŠTÍBROVÁ. Sborový zpěv a řízení sboru : Určeno pro posl. fak. pedagog. 2. Praha: SPN. 1986.
-
KOLÁŘ, J. Sborový zpěv a řízení sboru 1 2. Technika dirigování. Metodická příručka k řízení sboru. .
-
KOLÁŘ, J. Sborový zpěv a řízerní sboru II. 1. Základní problémy sborové interpretace. Metodická příručka k řízení sboru. .
-
MICKA, V. Knížka o dirigování: stručná učebnice zaměřená především na pohybovou metodiku. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění. 2013.
-
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
TICHÁ, A. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-318-4.
|