Vyučující
|
-
Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Zoubek Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. jak nahlížet hudební dílo a co jej tvoří 1.1. hudební dílo jako struktura (znějící forma, strukturní vztahy, hudba o hudbě a absolutní hudba) 1.2. hudební dílo jako jazyk citů (citová estetika ) 1.3. hudební dílo jako nástroj vyjádření nehudebního sdělení (programní hudba, sémantizace hudby) 2. jak hudební dílo analyzovat 2.1. strukturní analýza skladby v tonálním slohu, klasicko-romantický repertoár a lidová hudba 2.1.1. nalezení formy (mikro a makroforma, periody a tematické oblasti) 2.1.1. harmonická analýza (harmonické funkce a melodické tóny) 2.2. strukturní analýza polyfonní skladby, instrumentální a vokální kontrapunkt, chrámová hudba 2.2.1. kontrapunkt, nota proti notě, hlas a protihlas 2.2.2. imitační a neimitační polyfonie, vůdce a průvodčí, risposta a proposta, párové imitace 2.3. apendix: analýza atonální hudby 3. didaktická analýza (co lze na díle ukázat) 3.1. jaké výrazové prostředky byly použity a který z nich dominuje? 3.2. je možné poslechem odhalit formu a lze na ní poukázat při prezentaci díla při výuce? (např. symetrická perioda jako u lidové hudby aj.) 3.3. je možné poslechem odhalit způsob vytvoření skladby a lze na něj poukázat při prezentaci díla při výuce? (odhalení procesu imitace atp.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientace v základních formových typech a harmonických funkcích v diatonice a chromatice. |
Odborné dovednosti |
---|
Identifikovat významné motivy či témata z notového materiálu a zvukové verze. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Uplatňovat znalost hudby klasiků historie. |
Aplikovat do strukturální analýzy. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat hudební skladby. |
Určit hudení formu. |
Na základě zjištěných informací formulovat své názory. |
Užít v pedagogickém procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Neo-Riemannian theory. Journal of music theory, roč. XLII, č. 2. Yale University Press. 1998.
-
BEZDĚK, J. a R. FEIFERLÍKOVÁ. Několik poznámek ke vztahu hudebně teoretické analýzy a výchovy teorie interpretace (zaměřeno k volbě výrazových prostředků interpretace úprav lidových písní z Plzeňska pro zpěv a klavír od Oldřicha Blechy).. Hradec Králové: Magnanimitas,, 2012. ISBN 978-80-905243-2-3.
-
Forte, Allen. The structure of atonal music. Yale University Press. 1973.
-
Haimo, Ethan. Schoenberg?s transformation of musical language. Cambridge University Press. 2006.
-
Hons, Miloš. Hudební analýza. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
-
JANEČEK, K. Harmonie rozborem.. Praha: Supraphon, 1982.
-
Janeček K. Hudební formy.. 1. vyd., Praha: SNKLHU,, 1955.
-
JANEČEK, K. Tektonika.. Praha - Bratislava: Supraphon, 1968.
-
POŠ, V. Nauka o hudebních formách.. Praha: SHV, 1961.
-
Straus, Joseph, N. The art of post-tonal analysis: Thirty-three graphic music analyses. Oxford University Press. 2022.
|