|
Vyučující
|
-
Sayagh Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Dušek Alexander, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hudba pravěku, starověkých kultur a antiky. Hudba středověku (5.-14. stol.) a renesance (14.-15. stol.). Hudba baroka (1600-1720/30) a klasicismu (1720/30- poč.19.stol.). Hudba raného a rozvitého romantismu (první polovina 19. století). Hudba novoromantismu (cca druhá polovina 19. století). Hudba konce 19. století - pozdní romantismus. Italský operní verismus. Hudba impresionismu (přelom 19. - 20. století).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin. Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin a jejich mezioborové přesahy. Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit významné české a světové skladatelské osobnosti k epoše hudebních dějin na úrovni bakalářského studia. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do roku. Vytvářet ucelené přehledy hlavních témat vývoje české a světové hudby od počátku do roku 1900. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané hudební dílo a didakticky vhodným způsobem jej přiblížit žákům 2. a 3. stupně. Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudebně didaktický potenciál. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTAL J. Dějiny hudby tentokrát trochu jinak. Franesa. 2019.
-
FUKAČ, J. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon. 1997.
-
HRČKOVÁ, N. Dejiny hudby V ? Hudba 19. storočia. Praha: Ikar. 2011.
-
Kolektiv autorů. Hudba. Bratislava: Lindeni. 2023.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny. 2000.
-
RŮŽIČKOVÁ, V. a kol. Kulturní kompetence v hudebně didaktických souvislostech a příkladech. Plzeň: Vydavatelství ZČU. 2025.
-
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Brno : Togga. 2001.
-
ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století.. Praha : Votobia, 2002.
-
ŠIŠKOVÁ, I. Dějiny hudby. IV. Klasicismus. Praha: Ikar. 2012.
|