Předmět: Sondy do dějin hudby pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Sondy do dějin hudby pro ZŠ
Kód předmětu KHK/SDHZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Hudba pravěku, starověkých kultur a antiky 2.Hudba středověku (5.-14. stol.) a renesance (14.-15. stol.) 3.Hudba baroka (1600-1720/30) a klasicismu (1720/30-poč.19.stol.) 4.Hudba raného a rozvitého romantismu (první polovina 19. století) 5.Hudba novoromantismu (cca druhá polovina 19. století) 6.Hudba konce 19. století - pozdní romantismus 7.Italský operní verismus 8.Hudba impresionismu (přelom 19. - 20. století)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin. Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin a jejich mezioborové přesahy. Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin.
Odborné dovednosti
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit významné české a světové skladatelské osobnosti k epoše hudebních dějin na úrovni bakalářského studia.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje.
Definovat hudební kulturu a hudební historiografii.
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do roku.
Vytvářet ucelené přehledy hlavních témat vývoje české a světové hudby od počátku do roku 1900.
Odborné dovednosti
Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudebně didaktický potenciál.
Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané hudební dílo a didakticky vhodným způsobem jej přiblížit žákům 2. a 3. stupně.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • ABRAHAM, G. Stručné dejiny hudby. Bratislava: Hudobné centrum. 2003.
  • DOSTAL J. Dějiny hudby tentokrát trochu jinak. Franesa. 2019.
  • FUKAČ, J. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon. 1997.
  • HIJLEH, M. Směrem ke globální hudební historii . Londýn a New York: Routledge. 2019.
  • HRČKOVÁ, N. Dejiny hudby V ? Hudba 19. storočia. Praha: Ikar. 2011.
  • MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny. 2000.
  • SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno : Togga. 2001.
  • ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia. 2002.
  • ŠIŠKOVÁ, I. Dějiny hudby. IV. Klasicismus. Praha: Ikar. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr