|
Vyučující
|
-
Malotín Ctibor, doc. Mgr. Ph.D.
-
Petrle Karol, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Hudba pravěku, starověkých kultur a antiky 2.Hudba středověku (5.-14. stol.) a renesance (14.-15. stol.) 3.Hudba baroka (1600-1720/30) a klasicismu (1720/30-poč.19.stol.) 4.Hudba raného a rozvitého romantismu (první polovina 19. století) 5.Hudba novoromantismu (cca druhá polovina 19. století) 6.Hudba konce 19. století - pozdní romantismus 7.Italský operní verismus 8.Hudba impresionismu (přelom 19. - 20. století)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin. Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin a jejich mezioborové přesahy. Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy Přiřadit významné české a světové skladatelské osobnosti k epoše hudebních dějin na úrovni bakalářského studia. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
| Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. |
| Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do roku. |
| Vytvářet ucelené přehledy hlavních témat vývoje české a světové hudby od počátku do roku 1900. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudebně didaktický potenciál. |
| Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané hudební dílo a didakticky vhodným způsobem jej přiblížit žákům 2. a 3. stupně. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
ABRAHAM, G. Stručné dejiny hudby. Bratislava: Hudobné centrum. 2003.
-
DOSTAL J. Dějiny hudby tentokrát trochu jinak. Franesa. 2019.
-
FUKAČ, J. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon. 1997.
-
HIJLEH, M. Směrem ke globální hudební historii . Londýn a New York: Routledge. 2019.
-
HRČKOVÁ, N. Dejiny hudby V ? Hudba 19. storočia. Praha: Ikar. 2011.
-
Kolektiv autorů. Hudba. Kompletný obrazový sprievodca históriou hudby. Bratislava, 2023. ISBN 978-80-566-3610-7.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny. 2000.
-
SMOLKA, J. Dějiny hudby. Brno : Togga. 2001.
-
ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia. 2002.
-
ŠIŠKOVÁ, I. Dějiny hudby. IV. Klasicismus. Praha: Ikar. 2012.
|