Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled témat, zařazených do výuky: 1. Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Metody hudební psychologie. 2. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání. Diskuse. 3. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění. 4. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost. Rytmické cítění. 5. Psychologie hudební tvořivosti (A. Dvořák, W. A. Mozart). Dětská hudební tvořivost. 6. Diagnostika hudebních schopností. Amúzie. 7. Hudební vývoj dítěte. 8. Motivační faktory v hudební pedagogice. 9. Prezentace studentů, hodnocení. Diskuse. 10. Prezentace výsledků testů hudebnosti, hodnocení. Diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student je před zahájením výuky schopen: znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost) |
Odborné dovednosti |
---|
student je před zahájením výuky uplatnit: znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit strukturu hudebnosti člověka. Vysvětlit základní mechanismy rozvoje hudebních schopností a dovedností u dítěte školního věku. Objasnit příčiny trémy a možnosti jejího překonávání, např. u výkonných umělců. Stručně charakterizovat proces hudební tvořivosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozlišit hudební vlohy, hudební schopnosti a hudební dovednosti a uvést jejich příklady v hudebně výchovné praxi. Na základě Holasova testu navrhnout a písemně zpracovat test hudebně sluchových schopností. Prakticky ověřit navržený test na homogenní skupině respondentů, výsledky administrativně zpracovat a vyhodnotit. Rozlišit pozitivní a negativní činitele rozvoje hudebních schopností u dětí školního věku. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
DANĚK, A. Speciálněpedagogický potenciál hudební výchovy. Praha: PedF UK. 2023.
-
HATRÍK, J. Bermudský trojuholník hudobnej pedagogiky. Bratislava: H plus. 2019.
-
KRUŽÍKOVÁ, L. a J. LUSKA. Proměny hudební pedagogiky ve výzkumech a aplikacích. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 2022.
-
VÁŇOVÁ, H. a J. SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum. 2017.
|