Předmět: Úvod do hudební pedagogiky a psychologie

« Zpět
Název předmětu Úvod do hudební pedagogiky a psychologie
Kód předmětu KHK/UHPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled témat, zařazených do výuky: 1. Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Metody hudební psychologie. 2. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání. Diskuse. 3. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění. 4. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost. Rytmické cítění. 5. Psychologie hudební tvořivosti (A. Dvořák, W. A. Mozart). Dětská hudební tvořivost. 6. Diagnostika hudebních schopností. Amúzie. 7. Hudební vývoj dítěte. 8. Motivační faktory v hudební pedagogice. 9. Prezentace studentů, hodnocení. Diskuse. 10. Prezentace výsledků testů hudebnosti, hodnocení. Diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student je před zahájením výuky schopen: znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost)
Odborné dovednosti
student je před zahájením výuky uplatnit: znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost)
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit strukturu hudebnosti člověka. Vysvětlit základní mechanismy rozvoje hudebních schopností a dovedností u dítěte školního věku. Objasnit příčiny trémy a možnosti jejího překonávání, např. u výkonných umělců. Stručně charakterizovat proces hudební tvořivosti.
Odborné dovednosti
Rozlišit hudební vlohy, hudební schopnosti a hudební dovednosti a uvést jejich příklady v hudebně výchovné praxi. Na základě Holasova testu navrhnout a písemně zpracovat test hudebně sluchových schopností. Prakticky ověřit navržený test na homogenní skupině respondentů, výsledky administrativně zpracovat a vyhodnotit. Rozlišit pozitivní a negativní činitele rozvoje hudebních schopností u dětí školního věku.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • DANĚK, A. Speciálněpedagogický potenciál hudební výchovy. Praha: PedF UK. 2023.
  • HATRÍK, J. Bermudský trojuholník hudobnej pedagogiky. Bratislava: H plus. 2019.
  • KRUŽÍKOVÁ, L. a J. LUSKA. Proměny hudební pedagogiky ve výzkumech a aplikacích. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 2022.
  • VÁŇOVÁ, H. a J. SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr