Předmět: Úvod do hudební psychologie

« Zpět
Název předmětu Úvod do hudební psychologie
Kód předmětu KHK/UPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Přehled témat, zařazených v jednotlivých týdnech výuky: 1. Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Metody hudební psychologie. 2. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání. 3. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění. 4. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost. 5. Rytmické cítění. Hudební myšlení. 6. Psychologie hudební tvořivosti. Dětská hudební tvořivost. Hra a hudba. 7. Umělecká tvůrčí osobnost: A. Dvořák, W. A. Mozart, aj. 8. Diagnostika hudebních schopností. Amúzie. 9. Testování hudebních schopností. Test hudebně sluchových schopností. 10. Základy hudebních dovedností. Psychologické aspekty pěveckých činností. 11. Psychologie hudebního vnímání. 12. Hudební vývoj člověka. 13. Diskuse se studenty k průběhu a výsledkům testů hudebnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost)
Výsledky učení
po absolvování předmětu student/ka: - chápe zákonitosti procesu hudebního vývoje člověka; - dovede zkonstruovat test hudebnosti a má zkušenost s jeho praktickým ověřením; - rozumí zákonitostem hudebního vnímání a rozvíjení hudební tvořivosti u dětí a dospívajících; - rozumí psycho-fyziologickým mechanizmům osvojování hudebních dovedností včetně jejich negativních průvodních jevů (tréma)
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Drábek, Václav. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
  • Franěk, Marek. Hudební psychologie. V Praze : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
  • Parncutt, Richard. The science & psychology of music performance. 2002.
  • Poledňák, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha : Supraphon, 1984.
  • SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele.. Praha : Karolinum, 2013.
  • Slavíková, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-261-6.
  • Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vydání čtvrté. 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr