Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele. Nácvik náročnějších prvků pěvecké techniky a rozvíjení pěveckých dovedností pěvecká a zpěvní artikulace, frázování dynamika. Jednohlasý a vícehlasý zpěv lidových písní a skladeb různých slohových období z učebnic a zpěvníků dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům, pěveckým dovednostem studenta a potřebám pedagogické praxe. Aplikace teoretických poznatků z odborné literatury do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu v kolektivu chromatické transpozice rytmicko-melodických modelů vhodných k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně. Samostudium literatury o zpěvu a práce s učebnicemi a zpěvníky. Diskuse k proběhlé náslechové praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium textů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zdravý hlas schopný rozvoje, základní intonační kompetence |
Výsledky učení |
---|
student získá základní teoretické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice a vysvětlí základní pěvecké termíny. Zapamatuje si pedagogické zásady, postupy a pokyny při výuce pěveckých kompetencí. Osvojí si druhy, rozdělení, způsoby provádění a metodické možnosti využití hlasových cvičení při frontální výuce. Zvládne elementární základy dechové, fonační a artikulační techniky |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
-
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1: pro gymnázia. 1.vyd.. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
POLOHOVÁ, M. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu.. ZČU Plzeň, 1997.
-
VYDROVÁ, J. a kolektiv. Hlasová. a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum,, 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
|