Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele Hv a na stylové provádění skladeb různých slohových období. Další rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových písní a skladeb různých slohových období dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Vícehlasý zpěv. Aplikace teoretických poznatků z odborné literatury do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu v kolektivu. Chromatické transpozice tří rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. Práce se zpěvníky, studium literatury o zpěvu. Reflexe proběhlé náslechové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit teorii vzniku hlasu a problematiku pěvecké techniky. Používat základní pěveckou terminologii. Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí. |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit možnosti metodického využití hlasových cvičení při frontální výuce. Používat elementární pěvecké kompetence při zpěvu - postoj, nádech, volná spodní čelist, volný hrtan, správné frázování, smíšenou rezonanci ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat zásady poučené interpretace barokních, klasicistních a romantických vokálních skladeb. |
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení. |
Vysvětlit zásady tvorby modelů k rozezpívání i zásady jejich řazení. |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat základní dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, smíšená hlasová rezonance ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky. |
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých slohových období a žánrů. |
Zazpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 1. díl : Pro 1. - 4. třídu.
-
Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 2. díl : Pro 5. - 9. třídu.
-
Zpěvníky a učebnice Hv pro II. stupeň ZŠ.
-
Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
KITTNAROVÁ, O. Rozeznělé partitury: Průvodce hudební interpretací.. Praha: Nakladatelství ARSCI, 2002.
-
POLOHOVÁ, M. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
|