Předmět: Vokální dovednosti 1 SŠ

« Zpět
Název předmětu Vokální dovednosti 1 SŠ
Kód předmětu KHK/VDS1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
Obsah předmětu
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele Hv a na stylové provádění skladeb různých slohových období. Další rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových písní a skladeb různých slohových období dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Vícehlasý zpěv. Aplikace teoretických poznatků z odborné literatury do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu v kolektivu. Chromatické transpozice tří rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. Práce se zpěvníky, studium literatury o zpěvu. Reflexe proběhlé náslechové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit teorii vzniku hlasu a problematiku pěvecké techniky. Používat základní pěveckou terminologii. Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí.
Odborné dovednosti
Posoudit možnosti metodického využití hlasových cvičení při frontální výuce. Používat elementární pěvecké kompetence při zpěvu - postoj, nádech, volná spodní čelist, volný hrtan, správné frázování, smíšenou rezonanci ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vyjmenovat zásady poučené interpretace barokních, klasicistních a romantických vokálních skladeb.
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení.
Vysvětlit zásady tvorby modelů k rozezpívání i zásady jejich řazení.
Odborné dovednosti
Ovládat základní dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, smíšená hlasová rezonance ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky.
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých slohových období a žánrů.
Zazpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 1. díl : Pro 1. - 4. třídu.
  • Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 2. díl : Pro 5. - 9. třídu.
  • Zpěvníky a učebnice Hv pro II. stupeň ZŠ.
  • Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
  • KITTNAROVÁ, O. Rozeznělé partitury: Průvodce hudební interpretací.. Praha: Nakladatelství ARSCI, 2002.
  • POLOHOVÁ, M. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
  • Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr