Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních - skoky, oktávy, rozklady, stupnice nácvik jednotlivých vokálů a jejich vyrovnávání. Studium lidových a dětských písní a skladeb nonartificiální hudby - jazz, country, folk, pop, šanson - s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta s akcentem na stylové provádění skladeb různých žánrů. Zpěv vícehlasu. Chromatické transpozice tří rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. Práce s odbornou literaturou, zpěvníky a metodickými příručkami. Reflexe proběhlé náslechové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení. Vysvětlit zásady tvorby modelů k rozezpívání i zásady jejich řazení. |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit možnosti metodického využití hlasových cvičení při frontální výuce. Ovládat základní dovednosti pěvecké techniky. Aplikovat teoretické znalosti z prostudované literatury o zpěvu a teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých slohových období. Zpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasech. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí. |
Vymezit zásady interpretace lidových písní, dětských umělých písní i skladeb různých žánrů nonartificiální hudby. |
Popsat druhy, rozdělení a problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu s různými typy zpěvní artikulace. |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat a při zpěvu nastudovaných písní používat tyto dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, předepsaná zpěvní artikulace, smíšená hlasová rezonance ve většině hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, popř. prvky ornamentiky. |
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých stylů a žánrů. |
Aplikovat teoretické znalosti a pěvecké dovednosti do pedagogických dovedností při rozezpívání v třídním kolektivu. |
Zpívat jednotlivé hlasy v náročnějších vícehlasých skladbách. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. ,. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
-
Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno, 2000.
-
SUCHÝ, Ondřej. Písničky z pohádek a dětských filmů (I?IV).
-
SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1.. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
-
UHLÍŘ, Jaroslav a Zdeněk SVĚRÁK. Praha : Fragment, 2013. ISBN . Když se zamiluje kůň.. 201. ISBN 978-80-7200-910-7.
-
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
-
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
ŽÁČEK, Jiří a Pavel JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha : Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
|