Předmět: Vokální dovednosti 2 SŠ

« Zpět
Název předmětu Vokální dovednosti 2 SŠ
Kód předmětu KHK/VDS2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
Obsah předmětu
Rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních - skoky, oktávy, rozklady, stupnice nácvik jednotlivých vokálů a jejich vyrovnávání. Studium lidových a dětských písní a skladeb nonartificiální hudby - jazz, country, folk, pop, šanson - s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta s akcentem na stylové provádění skladeb různých žánrů. Zpěv vícehlasu. Chromatické transpozice tří rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. Práce s odbornou literaturou, zpěvníky a metodickými příručkami. Reflexe proběhlé náslechové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení. Vysvětlit zásady tvorby modelů k rozezpívání i zásady jejich řazení.
Odborné dovednosti
Posoudit možnosti metodického využití hlasových cvičení při frontální výuce. Ovládat základní dovednosti pěvecké techniky. Aplikovat teoretické znalosti z prostudované literatury o zpěvu a teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých slohových období. Zpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasech.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí.
Vymezit zásady interpretace lidových písní, dětských umělých písní i skladeb různých žánrů nonartificiální hudby.
Popsat druhy, rozdělení a problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu s různými typy zpěvní artikulace.
Odborné dovednosti
Ovládat a při zpěvu nastudovaných písní používat tyto dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, předepsaná zpěvní artikulace, smíšená hlasová rezonance ve většině hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, popř. prvky ornamentiky.
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých stylů a žánrů.
Aplikovat teoretické znalosti a pěvecké dovednosti do pedagogických dovedností při rozezpívání v třídním kolektivu.
Zpívat jednotlivé hlasy v náročnějších vícehlasých skladbách.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. ,. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
  • Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
  • FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno, 2000.
  • SUCHÝ, Ondřej. Písničky z pohádek a dětských filmů (I?IV).
  • SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1.. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
  • UHLÍŘ, Jaroslav a Zdeněk SVĚRÁK. Praha : Fragment, 2013. ISBN . Když se zamiluje kůň.. 201. ISBN 978-80-7200-910-7.
  • VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
  • Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
  • ŽÁČEK, Jiří a Pavel JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha : Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr