Předmět: Vokální dovednosti 3 SŠ

« Zpět
Název předmětu Vokální dovednosti 3 SŠ
Kód předmětu KHK/VDS3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
  • Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Další rozvíjení pěveckých dovedností na kombinovaných hlasových cvičeních - skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových a dětských písní a skladeb soudobých autorů z oblasti nonartificiální hudby - jazz, country, folk, pop, šanson, muzikál. Nácvik zpěvu písní za vlastního klavírního doprovodu dle výběru pedagoga, s přihlédnutím k individuálním pěveckým dovednostem studenta a potřebám pedagogické praxe. Aplikace teoretických znalostí a pěveckých dovedností do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení dětského i dospělého hlasu, při nácviku a práci s písní. Reflexe proběhlé výstupové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí. Vymezit zásady interpretace lidových písní, dětských umělých písní i skladeb různých žánrů nonartificiální hudby. Popsat druhy, rozdělení a problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu. Vysvětlit zásady výběru a řazení rytmicko-melodických modelů k rozezpívání a nácviku pěvecké techniky.
Odborné dovednosti
Ovládat a při zpěvu nastudovaných písní používat tyto dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, předepsaná zpěvní artikulace, smíšená hlasová rezonance ve většině hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky. Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu studovaných skladeb různých stylů a žánrů. Aplikovat teoretické znalosti a pěvecké dovednosti do pedagogických dovedností při rozezpívání v třídním kolektivu. Zpívat jednotlivé hlasy v náročnějších vícehlasých skladbách.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí v kolektivní výuce.
Popsat zásady nácviku vokálních skladeb v kolektivu.
Vysvětlit problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu.
Odborné dovednosti
Ovládat hlas bez intonačních problémů, v celém rozsahu v rezonanci, s dynamickým odstíněním, messa di voce a srozumitelnou artikulací vokálů i konsonantů.
Poučeně interpretovat skladby rozličných stylů i žánrů s vlastním klavírním doprovodem.
Aplikovat teoretické znalosti do pedagogických dovedností při rozezpívání a nácviku písní ve výuce Hv na SŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Rámcově vzdělávací plán ? předmět hudební výchova pro gymnázia.
  • BLAŽKOVÁ, O. a , Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol z pohledu pedagogické praxe.. Ostrava: OU, 2010.
  • BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
  • FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd. 80-210-2316-3.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0258-8.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
  • UHLÍŘ, J. a Z. SVĚRÁK. Když se zamiluje kůň.. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-7200-910-7.
  • Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
  • Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
  • ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr