Vyučující
|
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Další rozvíjení pěveckých dovedností na kombinovaných hlasových cvičeních - skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových a dětských písní a skladeb soudobých autorů z oblasti nonartificiální hudby - jazz, country, folk, pop, šanson, muzikál. Nácvik zpěvu písní za vlastního klavírního doprovodu dle výběru pedagoga, s přihlédnutím k individuálním pěveckým dovednostem studenta a potřebám pedagogické praxe. Aplikace teoretických znalostí a pěveckých dovedností do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení dětského i dospělého hlasu, při nácviku a práci s písní. Reflexe proběhlé výstupové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí. Vymezit zásady interpretace lidových písní, dětských umělých písní i skladeb různých žánrů nonartificiální hudby. Popsat druhy, rozdělení a problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu. Vysvětlit zásady výběru a řazení rytmicko-melodických modelů k rozezpívání a nácviku pěvecké techniky. |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat a při zpěvu nastudovaných písní používat tyto dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, předepsaná zpěvní artikulace, smíšená hlasová rezonance ve většině hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky. Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu studovaných skladeb různých stylů a žánrů. Aplikovat teoretické znalosti a pěvecké dovednosti do pedagogických dovedností při rozezpívání v třídním kolektivu. Zpívat jednotlivé hlasy v náročnějších vícehlasých skladbách. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí v kolektivní výuce. |
Popsat zásady nácviku vokálních skladeb v kolektivu. |
Vysvětlit problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu. |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat hlas bez intonačních problémů, v celém rozsahu v rezonanci, s dynamickým odstíněním, messa di voce a srozumitelnou artikulací vokálů i konsonantů. |
Poučeně interpretovat skladby rozličných stylů i žánrů s vlastním klavírním doprovodem. |
Aplikovat teoretické znalosti do pedagogických dovedností při rozezpívání a nácviku písní ve výuce Hv na SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcově vzdělávací plán ? předmět hudební výchova pro gymnázia.
-
BLAŽKOVÁ, O. a , Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol z pohledu pedagogické praxe.. Ostrava: OU, 2010.
-
BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd. 80-210-2316-3.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
-
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
UHLÍŘ, J. a Z. SVĚRÁK. Když se zamiluje kůň.. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-7200-910-7.
-
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
|