Vyučující
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: - Historie muzikoterapie, současné trendy ve vývoji oboru - Psychologická východiska hudebních činností - Možnosti a pravidla práce v muzikoterapeutické skupině - Vymezení muzikoterapie - Metody a techniky muzikoterapie v praxi, hudba a výtvarné techniky - Praktická cvičení improvizace a interpretace - Příprava muzikoterapeutického programu pro děti - Hry s rytmem. Hry s předměty a nástroji. Hry se zpěvem - Hudebně receptivní a relaxační metody a techniky - Zdroje a využití muzikoterapie v praxi - Hudebně receptivní a relaxační metody a techniky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zajímat se o hudbu různých druhů a žánrů |
Odborné dovednosti |
---|
provést jednoduché rytmické, pěvecké a hudebně pohybové činnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit některé možnosti psychologických a psychosomatických účinků hudby na organismus dítěte školního věku |
vysvětlit rozdíl mezi edukačními a terapeutickými (stimulačními) cíli hudebních činností s dětmi |
objasnit systematiku uměleckých vyjadřovacích prostředků hudby z hlediska jejich uplatnění v psychoterapii |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky ovládat několik muzikoterapeutických technik a her s dechem, zpěvem, s rytmy, se zvuky, s hudebními nástroji orffovského typu, etnickými i klasickými hudebními nástroji |
prakticky ovládat jednoduché formy improvizace pohybem na hudbu |
prakticky ovládat několik hudebně receptivních technik (volné slovní nebo výtvarné asociace na hudbu, improvizace - zvukové realizace témat a příběhů, malování při hudbě, apod.) |
rozlišit hudební aktivity s edukačním nebo terapeutickým záměrem, popsat a zdůvodnit jejich účinek na žáka |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
? Kantor, Jiří; Lipský, Matěj; Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2.
-
Barraqué, Philippe. Léčivá síla hlasu : techniky léčení hlasovou terapií. Bratislava : Eugenika, 2002. ISBN 80-88913-76-4.
-
Beníčková, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení.. Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3520-7.
-
Linka, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna : Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
-
Marek, Vlastimil. Hudba jinak. Praha : Eminent, 2003. ISBN 80-7281-125-8.
-
Mátejová, Z. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: SPN, 1993.
-
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
-
Zeleiová, Jaroslava. Muzikoterapie: východiska, koncepty, principy a praxe. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.
|