Lecturer(s)
|
-
Šlais Rudolf, Mgr. Ph.D.
-
Slovan Jaroslav, PhDr. Dipl. - Pol. Ph.D.
|
Course content
|
1. Concept of totalitarianism 2. Rise and development of totalitarian movements in Central and Eastern Europe 3. Introduction into methodology and theory of investigation of totalitarian movements. 4. Problems of post-comunism.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies, Lecture
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 67 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se v základní problematice dějin 20. století |
orientovat se v základní problematice historie střední a (středo-)východní Evropy v 19. a 20. století |
mít přehled o základním dělení totalitních hnutí |
Skills |
---|
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definovat problémy střední Evropy v první polovině 20. století jako předpoklady rozvoje nedemokratických hnutí |
rozlišit jednotlivé formy autoritativních/totalitních hnutí ve střední Evropě |
demonstrovat ideové kořeny autoritarismu a totalitarismu ve střední Evropě |
charakterizovat konkrétní systémy totalitní/semi-totalitní a autoritativní povahy ve střední Evropě |
Skills |
---|
analyzovat vývoj totalitarismu v kontextu dějin střední Evropy |
Interpretovat formy nedemokratického vývoje ve středoevropských státech ve 20. století |
kriticky zhodnotit vliv nacismu a komunismu na dějiny střední Evropy ve 20. století |
interpretovat úvahy o střední Evropě ve vztahu k teoretické rovině "obecné" teorie totalitarismu |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Skills |
---|
Textual studies |
Self-study of literature |
Individual study |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Eisenstadt, S. N. Fundamentalism, sectarianism and revolution : the jacobin dimension of modernity. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-64586-7.
-
Friedrich, C. J. a Z. Brzezinski. Totalitarian Dictatorship and Autocracy. Harvard University Press, 1956.
-
Friedrich, C. Totalitarianism in Perspective. New York, 1969.
-
Halberstam, M. Totalitarianism and the Modern Conception of Politics. New Haven and London, 1999.
-
Lefort, C. The Political Forms of Modern Society: Bureaucracy, Democracy, Totalitarianism. Cambridge, 1986.
-
Moore, B. Social Origins of Dictatorship and Democracy. Lord and Peasant in the Making of the Modern World. Boston, 1966.
-
Traverso, Enzo. Le totalirisme : le XX siecle en débat. Paris : Éditions du Seuil, 2001. ISBN 2-02-037857-4.
|