|
Vyučující
|
-
Calta Pavel, prof. PhDr. CSc.
-
Jantač Roman, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Situace v českých zemích před válkou - národnostní a politické poměry 2) František Ferdinand d´Este, Sarajevský atentát, vypuknutí války, povaha válečného konfliktu 3) Rakousko-uherská branná moc, mobilizace a reakce Čechů, ochota bojovat za císaře 4) 1914 - aktivita domácího odboje, odchod TGM do emigrace, založení České družiny v Rusku (první legionářská jednotka), vznik roty Nazdar ve Francii 5) 1915 - založení Mafie, Benešova emigrace, bitva u Arrasu, vznik České národní rady 6) 1916 - rozšíření legií v Rusku, debaty o možném vzniku československého vojska ve Francii 7) 1917 - bitva u Zborova, tzv. Tarnopolský ústup, uznání samostatné čs. armády ve Francii 8) 1918 - boje u Bachmače, Čeljabinský incident, vznik čs. vojska v Itálii, boj o Doss Alto, návrat legionářů do vlasti 9) 1918 - vznik Národního výboru (K. Kramář), Pittsburská dohoda, Washingtonská deklarace, Andrássyho nóta, vyhlášení samostatného Československa, Martinská deklarace 10) Boje o nově vzniklý stát - pohraniční konflikty, boje na Slovensku, problém Těšínska 11) Válečné hospodářství - průmysl, obchod, zemědělství 12) Život, společnost a kultura v českých zemích během válečného střetu (legionářská literatura, výtvarné umění) 13) Závěr
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat nejdůležitější události českých dějin na konci 19. a na začátku 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a porozumět odbornému textu v českém a německém jazyce |
| používat adekvátní terminologii |
| využívat elektronické informační zdroje |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat působení československých legií v zahraničí |
| popsat klíčové události, které ovlivnily vznik Československa |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat odbornou literaturu týkající se působení československých legií v zahraničí a vzniku Československa |
| samostatně interpretovat události z let 1914-1918 s ohledem na činnost českého domácího a zahraničního odboje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. ., Masarykova cesta kolem světa za demokratické Československo. In: Živé hodnoty Masarykova Československa. Sborník z konferencí k 90. výročí vzniku ČSR v Brně. Brno, 2009.
-
GALANDAUER, J. Bitva u Zborova 2. 7. 1917. Praha, 2002.
-
HONZÍK, M. Legionáři. Praha, 1990.
-
Nedorost, Libor. Češi v 1. světové válce. 1. díl, Mým národům. Vyd. 1. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-321-6.
-
ŠEDIVÝ, I. Češi, české země a velká válka 1914?1918. Praha, 2003.
|