Vyučující
|
-
Rozsypal Štěpán, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Styky Číny s Evropou na přelomu 18. a 19. století. První opiová válka a tzv. otevření Číny. Tchaj-pchingské povstání. Druhá a třetí opiová válka - průběh a důsledky. Restaurace a reformy Meidži v Japonsku. Vývoj v Číně v letech 1860-1894. Příčiny, průběh a důsledky čínsko-japonské války 1894/95. Boj velmocí o koncese a sféry vlivu. Boxerské povstání. Doktrina "otevřených dveří" a otázka integrity Číny. Rusko-japonská válka 1904-1905. Čína na cestě od císařství k republice. Vývoj v Číně po vzniku republiky. Dálný východ a první světová válka. Japonská politika v Číně za první světové války.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít přehled o dějinách zemí Dálného východu v 19. století na středoškolské úrovni |
znát geografii Dálného východu |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní etapy vývoje čínských, japonských a korejských dějin v 19. století |
charakterizovat základní momenty dějin Dálného východu v 19. století |
analyzovat na základní úrovni milníky dějin Dálného východu v 19. století |
charakterizovat základní události dějin mezinárodních vztahů na Dálném východě v 19. století |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám Dálného východu v 19. století |
interpretovat příčiny a důsledky základních milníků čínské, japonské a korejské historie v 19. století |
analyzovat příčiny mezinárodních konfliktů na Dálném východě v 19. století |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
The Cambridge History of China.
-
The Cambridge History of Japan.
-
Fairbank, John King. Dějiny Číny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-249-9.
-
Hsü, I. C. Y. The Rise of Modern China. New York, 1991.
-
Jansen, M. B. Japan and China: From War to Peace, 1894-1972. Chicago, 1975.
-
Reischauer, Edwin O.; Craig, Albert M. Dějiny Japonska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-391-6.
|