Vyučující
|
-
Šlais Rudolf, Mgr. Ph.D.
-
Škola Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia dějin, pomocné vědy historické - Etapy práce na historickém textu - Kritika pramenů a literatury - Historická kultura - Historická paměť - Základní metody historikovy práce - Prezentace odborného textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a popsat formální náležitosti odborného textu |
popsat průběh práce na odborném textu |
charakterizovat základní přehled vývoje historiografie |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět vědecky strukturovanému výkladu |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
kriticky zhodnotit zdroje pro odbornou práci |
uplatňovat formální náležitosti odborného textu |
strukturovat a připravit odborný text |
napsat kultivovaný odborný text na zadané téma |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje a hodnotí metody historikovy práce |
popsat a interpretovat základní metody vědecké práce |
Odborné dovednosti |
---|
připravit a přednést referát |
strukturovat a napsat odborný text |
s využitím získaných metod zhodnotit zdroje pro historickou odbornou práci |
samostatně interpretuje odborný text |
kriticky pracovat se zdroji historikovy práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Hroch, Miroslav. Úvod do studia dějepisu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. a filosof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Poláček, Jaroslav; Stellner, František. Internet nejen pro historiky : jak hledat a najít. 1. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0338-6.
|