Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Budování španělského a portugalského impéria v Novém světě a Indickém oceánu. - Vznik velkých obchodních společností raného novověku. - Analýza příčin nizozemské hegemonie v sedmnáctém století. - Soupeření Velké Británie a Francie o zámořské državy. Kolonizace Severní Ameriky, Indie a Jižní Afriky. - Vzestup Britského impéria. - Kolonizace Afriky ve druhé polovině devatenáctého století. - Zhroucení Osmanského impéria na konci první světové války. - Osudy zámořských držav po druhé světové válce. - Přetrvávající ekonomické a kulturní vazby samostatných států na bývalé koloniální metropole. - Rozpadu Sovětského svazu v kontextu probíhajícího procesu dekolonizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
sestavit časovou osu nejdůležitějších událostí od 15. do 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém, případně cizím jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém, případně cizím jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vytvořit časovou osu nejdůležitějších událostí, týkajících se dějin kolonizace |
zasadit mezinárodní vztahy do širšího kontextu dějin kolonizace |
charakterizovat důležité události a osobnosti, týkající se koloniálních dějin jednotlivých evropských národů |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat nejdůležitější události dějin západního kolonialismu |
analyzovat vývoj v jednotlivých státech, budujících koloniální impéria |
interpretovat důsledky klíčových mezníků koloniálních dějin |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností kolonizačního procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Judd, Denis. Impérium : Britská imperiální zkušenost od roku 1765 do současnosti. Praha : BB art, 1999. ISBN 80-7257-046-3.
-
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí : Ekonomické změny a vojenské konflikty v letech 1500-2000. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
Said, Edward W. Orientalism. New York : Vintage Books, 1979. ISBN 0-394-74067-X.
-
Sowell, Thomas. Conquests and cultures : an international history. 1st ed. New York : Basic Books, 1998. ISBN 0-465-01400-3.
-
Todorov, Tzvetan. Dobytí Ameriky : problém druhého. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0582-8.
-
Wanner, Michal. Zrození impéria. Východoindická společnost a britský stát (1600-1773).. Praha, 2003.
|