Předmět: Novověk v českých zemích

« Zpět
Název předmětu Novověk v českých zemích
Kód předmětu KHV/NHB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švamberg Josef, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmů, periodizace (raný novověk, "dlouhé" 19. století atp.), edice pramenů, přehled odborné literatury a časopisů s tematikou novověkých dějin, hlavní badatelská centra 2. Stavovství a absolutismus, vnitropolitický vývoj podunajské monarchie, šlechta v českých zemích v 16.-18. století (politické aspirace, životní styl, specifická hodnotová hierarchie) 3. Podunajská monarchie jako geopolitický fenomén raného novověku, zahraničněpolitický kontext a jeho proměny (vztahy k evropským mocnostem, vývoj habsbursko-osmanského konfliktu atp.) 4. Konfesijní situace v českých zemích, vlivy evropské reformace, problematika rekatolizace, otázka konverzí, "barokní" zbožnost, problém minorit (židé, novokřtěnci), význam osvícenských reforem pro tuto sféru 5. Panovnické a aristokratické dvory jako kulturní, umělecká a intelektuální centra (rudolfínský okruh, "česká" renesance a "české" baroko, problematika mecenátu, sběratelství, pozice umělce ve společnosti) 6. Rozhodující válečné konflikty novověkých dějin a jejich dopad na české země (územní změny, demografické důsledky, hospodářské problémy, proměny mentality a hodnotových hierarchií atp.) 7. Proměny rodinných struktur v průběhu novověku (demografické trendy, proměny životního stylu u různých společenských vrstev, vztah k dětem a pojetí výchovy, změny v postavení žen) 8. Modernizace, industrializace a urbanizace českých zemí, proměny jejich společenské struktury, hospodářské důsledky, hlavní ekonomické teorie (merkantilismus, fyziokratismus, hospodářský liberalismus) 9. České národně emancipační hnutí v dobovém kontextu, vznik politických stran, hlavní politická a sociální hnutí (liberalismus, nacionalismus, marxismus, socialismus, konzervatismus) 10. Reflexe českých novověkých dějin v historiografii, habsburští a habsbursko-lotrinští panovníci v českém a evropském dějepisectví, problematika historických aktualizací (motiv Bílé hory, téma exilu atp.)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v raně novověkých dějinách českého státu a habsburské monarchie.
Odborné dovednosti
porozumět vědecky strukturované přednášce
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce
používat základní terminologii v českém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát si relevantní fakta z českých dějin 16. až 18. století ve sféře politické, sociální, hospodářské a kulturní
orientovat se v základních problémech českého raného novověku: konfrontace české reformace s katolictvím, panovnický absolutismus, poddaný lid
Odborné dovednosti
využívat získané znalosti pro potřeby samostatného výkladu dílčích problémů českých novověkých dějin
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám českého novověku
porozumět dobovým textům písemných pramenů a schopnost jich aktivně využívat v odborné práci
užívat adekvátní terminologie českých raně novověkých dějin
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Test,
Doporučená literatura
  • Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 2., 1648-1918. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21070-8.
  • Přehled dějin Československa. I/2, (1526-1848). Vyd 1. Praha : Academia, 1982.
  • Kořalka, Jiří; Nodl, Martin. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815 - 1914 : sociálněhistorické souvislosti vytváření novodobého národa a národnostní otázky v českých zemích. Praha : Argo, 1996. ISBN 80-7203-022-1.
  • Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
  • Petráň, Josef. Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 1., Do roku 1648. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21068-6.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury : Vysokošk. učebnice pro stud. fakult připravujících učitele. I /1., Vymezení kulturních dějin ; Kultura každoden. Praha, SPN, 1985.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/1 : Kultura každodenního života od 16. do 18. století. Praha : Ministerstvo kultury České republiky, 1995. ISBN 80-7184-084-X.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. I/2, Kultura každodenního života od 13. do 15. století /.
  • Urban, Otto. Česká společnost 1848 - 1918. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1982.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr