Course: Modern Period in the Czech Lands

« Back
Course title Modern Period in the Czech Lands
Course code KHV/NHB
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Švamberg Josef, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Definitions, periodization (Early Modern Period, "long" 19th century, etc.), editions of sources, review of scientific literature and journals with the theme of modern history, a major research centres. 2. Estates and absolutism, internal political development of the Danubian monarchy, aristocracy in the Czech lands in the 16th to 18th century (political aspirations, lifestyle, specific hierarchy of values). 3. Danubian monarchy as a geopolitical phenomenon of the early modern period, foreign policy context and its changes (relations with European powers, the development of Habsburg-Ottoman conflict, etc.). 4. Confessional situation in the Czech lands, the effects of the European Reformation, re-catholisation issues, the question of conversions, "Baroque" piety, the problem of minorities (Jews, Baptists), the importance of the Enlightenment reforms for this sphere 5. Royal and aristocratic courts as a cultural, artistic and intellectual centre (Rudolph circle, "Czech" Renaissance and "Czech" Baroque, problem of patrons, collecting, the position of the artist in society). 6. The decisive wars of the modern history and their impact on the Czech lands (territorial changes, demographic consequences, economic problems, changes in mentality and value hierarchies, etc.). 7. Transformations of family structures in the modern era (demographic trends, changes in lifestyle of different social strata, the relationship to children and education concepts, changes in the status of women). 8. Modernization, industrialization and urbanization of the Czech lands, changes in their social structure, economic consequences, the main economic theories (mercantilism, physiocracy, economic liberalism). 9. Czech national emancipation movement in context of the time period, the emergence of political parties, major political and social movements (liberalism, nationalism, marxism, socialism, conservatism) 10. Reflection of Czech modern history in the historiography, the Habsburg and Habsburg-lothringen rulers in Czech and European historiography, the problems of historical updates (White Mountain theme, the theme of exile, etc.).

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture, Seminar
  • Practical training (number of hours) - 13 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
prerequisite
Knowledge
orientovat se v raně novověkých dějinách českého státu a habsburské monarchie.
Skills
porozumět vědecky strukturované přednášce
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce
používat základní terminologii v českém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
learning outcomes
Knowledge
znát si relevantní fakta z českých dějin 16. až 18. století ve sféře politické, sociální, hospodářské a kulturní
orientovat se v základních problémech českého raného novověku: konfrontace české reformace s katolictvím, panovnický absolutismus, poddaný lid
Skills
využívat získané znalosti pro potřeby samostatného výkladu dílčích problémů českých novověkých dějin
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám českého novověku
porozumět dobovým textům písemných pramenů a schopnost jich aktivně využívat v odborné práci
užívat adekvátní terminologie českých raně novověkých dějin
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Skills
Seminar
Self-study of literature
Students' portfolio
Textual studies
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills
Test
Recommended literature
  • Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 2., 1648-1918. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21070-8.
  • Přehled dějin Československa. I/2, (1526-1848). Vyd 1. Praha : Academia, 1982.
  • Kořalka, Jiří; Nodl, Martin. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815 - 1914 : sociálněhistorické souvislosti vytváření novodobého národa a národnostní otázky v českých zemích. Praha : Argo, 1996. ISBN 80-7203-022-1.
  • Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
  • Petráň, Josef. Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 1., Do roku 1648. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21068-6.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury : Vysokošk. učebnice pro stud. fakult připravujících učitele. I /1., Vymezení kulturních dějin ; Kultura každoden. Praha, SPN, 1985.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/1 : Kultura každodenního života od 16. do 18. století. Praha : Ministerstvo kultury České republiky, 1995. ISBN 80-7184-084-X.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
  • Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. I/2, Kultura každodenního života od 13. do 15. století /.
  • Urban, Otto. Česká společnost 1848 - 1918. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1982.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester