Předmět: Novověk (obecný)

« Zpět
Název předmětu Novověk (obecný)
Kód předmětu KHV/NOHB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirsa Josef, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Na prahu novověku I (Evropa a Španělsko; turecké nebezpečí; Francie v předvečer náboženských válek; situace na Britských ostrovech). - Na prahu nového věku II (Nizozemská revoluce; náboženské války ve Francii; anglo-španělský konflikt; Anglie a Francie). - Třicetiletá válka. - Občanská válka a revoluce v Anglii. - Hlavní rysy ekonomického vývoje v 17. a 18. století (od průmyslové revoluce). - Kultura v 17. a 18. století. - Zápas Francie o hegemonii v Evropě ve druhé polovině 17. století. - Sever a východ Evropy ve druhé polovině 17. století. - Západní a jižní Evropa v první polovině 18. století. - Evropská politika velmocí v letech 1715-1763. - Vývoj na cestě k nezávislosti USA. - Průmyslová revoluce v Británii. - Situace v Evropě před Francouzskou revolucí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin světového novověku od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce
schopnost orientovat se v základní problematice dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce), jak v klíčových událostech obecného vývoje, tak vnitřního vývoje hlavních zemí
Odborné dovednosti
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
schopnost vyhledávat odbornou literaturu i edice pramenů k jednotlivým problémům
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní etapy obecného vývoje i vývoje jednotlivých hlavních zemí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí dějin novověku
popsat příčiny, průběh a důsledky konfliktů základního významu v novověku
vysvětlit průběh jevů a procesů, které dlouhodobě ovlivnily historický vývoj (např. reformace, průmyslová revoluce, koloniální politika)
Odborné dovednosti
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce)
samostatně analyzovat příčiny nejdůležitějších událostí dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce)
interpretovat důsledky základních událostí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Test,
Doporučená literatura
  • kompletní seznam literatury na www.ksa.zcu.cz.
  • Black, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-376-0.
  • Braudel, Fernand. Dynamika kapitalismu. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-193-7.
  • Dülmen, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století). l. díl, Dům a jeho lidé. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-116-3.
  • Furet, François; Nodl, Martin. Francouzská revoluce. díl 1. : od Turgota k Napoleonovi 1770-1814. 1. vyd. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-452-9.
  • Kalista, Zdeněk. Tvář baroka : Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25385-7.
  • Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr