Vyučující
|
-
Jirsa Josef, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Na prahu novověku I (Evropa a Španělsko; turecké nebezpečí; Francie v předvečer náboženských válek; situace na Britských ostrovech). - Na prahu nového věku II (Nizozemská revoluce; náboženské války ve Francii; anglo-španělský konflikt; Anglie a Francie). - Třicetiletá válka. - Občanská válka a revoluce v Anglii. - Hlavní rysy ekonomického vývoje v 17. a 18. století (od průmyslové revoluce). - Kultura v 17. a 18. století. - Zápas Francie o hegemonii v Evropě ve druhé polovině 17. století. - Sever a východ Evropy ve druhé polovině 17. století. - Západní a jižní Evropa v první polovině 18. století. - Evropská politika velmocí v letech 1715-1763. - Vývoj na cestě k nezávislosti USA. - Průmyslová revoluce v Británii. - Situace v Evropě před Francouzskou revolucí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin světového novověku od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
schopnost orientovat se v základní problematice dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce), jak v klíčových událostech obecného vývoje, tak vnitřního vývoje hlavních zemí |
Odborné dovednosti |
---|
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
schopnost vyhledávat odbornou literaturu i edice pramenů k jednotlivým problémům |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní etapy obecného vývoje i vývoje jednotlivých hlavních zemí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí dějin novověku |
popsat příčiny, průběh a důsledky konfliktů základního významu v novověku |
vysvětlit průběh jevů a procesů, které dlouhodobě ovlivnily historický vývoj (např. reformace, průmyslová revoluce, koloniální politika) |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce) |
samostatně analyzovat příčiny nejdůležitějších událostí dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce) |
interpretovat důsledky základních událostí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
kompletní seznam literatury na www.ksa.zcu.cz.
-
Black, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-376-0.
-
Braudel, Fernand. Dynamika kapitalismu. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-193-7.
-
Dülmen, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století). l. díl, Dům a jeho lidé. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-116-3.
-
Furet, François; Nodl, Martin. Francouzská revoluce. díl 1. : od Turgota k Napoleonovi 1770-1814. 1. vyd. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-452-9.
-
Kalista, Zdeněk. Tvář baroka : Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25385-7.
-
Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
|