Lecturer(s)
|
-
Jirsa Josef, prof. PhDr. CSc.
|
Course content
|
On the threshold of modern times I (Europe and Spain; the Turkish danger; the French on the eve of religious wars; the situation in the British Islands). - On the threshold of a new age II (Dutch revolution; religious wars in France; the Anglo-Spanish conflict; England and France). - Thirty Years War. - Civil war and revolution in England. - Main features of economic development in the 17th and 18th century (since the industrial revolution). - Culture in the 17th and 18th century. ? Struggle of the French for hegemony in Europe in the 2nd half of the 17th century. - North and East Europe in the 2nd half of the 17th century. - Western and Southern Europe in the 1st half of the 18th century. - European power politics in the years 1715-1763. - Development towards Independence of USA. - Industrial Revolution in Britain. - The situation in Europe before the French Revolution.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 18 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin světového novověku od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
schopnost orientovat se v základní problematice dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce), jak v klíčových událostech obecného vývoje, tak vnitřního vývoje hlavních zemí |
Skills |
---|
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
schopnost vyhledávat odbornou literaturu i edice pramenů k jednotlivým problémům |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat základní etapy obecného vývoje i vývoje jednotlivých hlavních zemí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí dějin novověku |
popsat příčiny, průběh a důsledky konfliktů základního významu v novověku |
vysvětlit průběh jevů a procesů, které dlouhodobě ovlivnily historický vývoj (např. reformace, průmyslová revoluce, koloniální politika) |
Skills |
---|
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce) |
samostatně analyzovat příčiny nejdůležitějších událostí dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce) |
interpretovat důsledky základních událostí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Skills |
---|
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Skills |
---|
Test |
Recommended literature
|
-
kompletní seznam literatury na www.ksa.zcu.cz.
-
Black, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-376-0.
-
Braudel, Fernand. Dynamika kapitalismu. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-193-7.
-
Dülmen, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století). l. díl, Dům a jeho lidé. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-116-3.
-
Furet, François; Nodl, Martin. Francouzská revoluce. díl 1. : od Turgota k Napoleonovi 1770-1814. 1. vyd. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-452-9.
-
Kalista, Zdeněk. Tvář baroka : Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25385-7.
-
Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
|