Course: Modern Period (General)

« Back
Course title Modern Period (General)
Course code KHV/NOHB
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jirsa Josef, prof. PhDr. CSc.
Course content
On the threshold of modern times I (Europe and Spain; the Turkish danger; the French on the eve of religious wars; the situation in the British Islands). - On the threshold of a new age II (Dutch revolution; religious wars in France; the Anglo-Spanish conflict; England and France). - Thirty Years War. - Civil war and revolution in England. - Main features of economic development in the 17th and 18th century (since the industrial revolution). - Culture in the 17th and 18th century. ? Struggle of the French for hegemony in Europe in the 2nd half of the 17th century. - North and East Europe in the 2nd half of the 17th century. - Western and Southern Europe in the 1st half of the 18th century. - European power politics in the years 1715-1763. - Development towards Independence of USA. - Industrial Revolution in Britain. - The situation in Europe before the French Revolution.

Learning activities and teaching methods
Lecture
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 18 hours per semester
prerequisite
Knowledge
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin světového novověku od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce
schopnost orientovat se v základní problematice dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce), jak v klíčových událostech obecného vývoje, tak vnitřního vývoje hlavních zemí
Skills
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
schopnost vyhledávat odbornou literaturu i edice pramenů k jednotlivým problémům
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat základní etapy obecného vývoje i vývoje jednotlivých hlavních zemí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí dějin novověku
popsat příčiny, průběh a důsledky konfliktů základního významu v novověku
vysvětlit průběh jevů a procesů, které dlouhodobě ovlivnily historický vývoj (např. reformace, průmyslová revoluce, koloniální politika)
Skills
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce)
samostatně analyzovat příčiny nejdůležitějších událostí dějin novověku (od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce)
interpretovat důsledky základních událostí od 15. století do začátku Velké francouzské revoluce
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Skills
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Written exam
Skills
Test
Recommended literature
  • kompletní seznam literatury na www.ksa.zcu.cz.
  • Black, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-376-0.
  • Braudel, Fernand. Dynamika kapitalismu. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-193-7.
  • Dülmen, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století). l. díl, Dům a jeho lidé. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-116-3.
  • Furet, François; Nodl, Martin. Francouzská revoluce. díl 1. : od Turgota k Napoleonovi 1770-1814. 1. vyd. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-452-9.
  • Kalista, Zdeněk. Tvář baroka : Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25385-7.
  • Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester