Vyučující
|
-
Farchado Dinia Kateřina, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifické historiografické otázky a problémy, na něž bude během výkladu kladen důraz: preromantická a romantická filosofie dějin; liberální dějepisectví; klasická německá historická škola; pronikání pozitivismu do historiografie; historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků; marxistická historiografie, historický materialismus; Josef Pekař a T. G. Masaryk - spor o smysl českých dějin; krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny; hledání smyslu dějin ve 20. století; rozumějící historie, "duchové dějiny"; škola Annales; americká historiografie, "New History"; historická věda po roce 1945, "New economic history", specifika německé poválečné historiografie; postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, "lingvistický obrat" v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání; mikrohistorie a dějiny každodennosti, "nové kulturní dějiny", prosopografie, gender historie, kulturní antropologie; české poválečné dějepisectví (1945 - současnost).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní historiografické směry 19. a 20. století |
charakterizovat důležitá historiografická díla a osobnosti 19. a 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit na základní úrovni důležitá historiografická díla 19. a 20. století |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat hlavní proudy a linie moderní historiografie |
charakterizovat důležitá díla stěžejních světových i českých historiků |
vysvětlit typické znaky marxistické historiografie, školy Annales, orální historie |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat přední historiografická díla 19. a 20. století |
interpretovat přední historiografická díla 19. a 20. století |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Analytická historiografia.
-
Beneš, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha : Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-126-9.
-
Bolton, J. Nový historismus. Brno: Host, 2007.
-
Burke, Peter. Co je kulturní historie?. 1. vyd. v ÄeskĂŠm jazyce. Praha : Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.
-
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Marek, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0284-7.
-
Popper, Karl Raimund. Bída historicismu. 1. vyd. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-75-7.
-
Řezníková, Lenka. Moderna a historismus : historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-278-3.
-
Štaif, J. František Palacký. Život, dílo, mýtus.. Praha, 2009.
|