|
Vyučující
|
-
Jantač Roman, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kučera Jiří, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Vybrané tématické okruhy: Evropské kolonie v Severní Americe. - Válka za nezávislost. - Expanze na Západ, vypořádání s domorodým obyvatelstvem. - Problém otrokářství, Sever proti Jihu. - USA a první světová válka. - Světová ekonomická krize třicátých let. - USA ve druhé světové válce. - Hnutí za lidská práva. - USA a role "světového četníka".
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin USA od 18. do 20. století |
| orientovat se v základní problematice dějin USA od 18. do 20. století |
| chápat vývoj dějin USA od 18. do 20. století v širším kontextu světových dějin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
| používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní etapy vývoje dějin USA |
| vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí amerických dějin od vzniku USA v 18. století až do konce studené války v 80. letech 20. století |
| charakterizovat odlišný vývoj na severoamerickém kontinentu ve srovnání s vývojem na evropském kontinentu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat nejdůležitější události amerických dějin v 18. až 20. století |
| interpretovat důsledky základních milníků amerických dějin v 18. až 20. století |
| interpretovat činnost a roli významných osobností americké historie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Nevins, Allan. Dějiny Spojených států = Pocked history of the United states. Klatovy : Amlyn, 1994. ISBN 80-901494-4-8.
-
Tindall, George B.; Shi, David E. Dějiny Spojených států amerických. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-452-1.
|