Předmět: Počítačová grafika pro pokročilé

« Zpět
Název předmětu Počítačová grafika pro pokročilé
Kód předmětu KIV/ACG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Urban Luděk, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
1-2 Úvod, organizační informace. Typické úlohy a metod, přehled matematického základního aparátu a jeho aplikací. Složitost a robustnost algoritmů. Tranformace algoritmů. 3-4 Datové reprezentace, souřadnicové systémy, homogenní souřadnice, affinní a projektivní prostory. Princip duality a jeho aplikace. Geometrické transformace geometrických elementů v E2 a E3. 5-6 Pluckerovy a barycentrické souřadnice, jejich použítí a typické úlohy. Metody efektivního výpočtu s použitím GPU. 7-8 Základy a použítí algebry geometrie a konformní algebry. Geometrické transformace geometrických elementů v E2 a E3 s geometrickou algebrou. 9-10 Interpolace uspořádaných a neuspořádaných dat v Eukleidovském a projektivním postoru. 11 Aplikace geometrické algebry a konformní geometrie v počítačové grafice, herních 3D systémech, vizualizaci dat a systémech virtuální reality. 12 Zvaná přednáška 13 Rekapitulace předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 45 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti základů počítačové grafiky (na úrovni předmětu KIV/ZPG výhodou), praktické znalosti procedurálního a objektového programování, základní znalost grafického rozhraní.
Odborné dovednosti
umí vybrat nebo navrhnout algoritmus a datové struktury pro řešení daného geometricky formulovaného problému
umí odhadnout složitost algoritmu nebo ji změřit na základě jeho implementace a testování
umí navržené řešení geometricky formulovaného problému implementovat a otestovat
umí posoudit výhody a nevýhody daného algoritmu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
absolvent předmětu získá: - znalost pokročilých metod používaných v počítačové grafice a vizualizaci dat, 3D herních systémů - porozumění nutného relevantního matematického aparátu - schopnost návrhu a realizace relevantních programových prostředků - základní zkušenost práce v týmu
Odborné dovednosti
analyzovat zadaný problém z hlediska metod jejich řešení
navrhnout použití odpovídajících metod pro řešení geometrických problémů
použití aparátu geometrické algebry a projektivního rozšíření Eukleidovského prostoru
analýzy výpočetní složitosti a stability numerického řešení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Blinn,J. Jim Blinn's Corner - A Trip Down the Graphics Pipeline. Morgan Kaufmann Publ, 1996.
  • David Salomon. The Computer Graphics Manual. 978-0-85729-885-0, 2011. ISBN 978-0-85729-885-0.
  • Guo, Hongyu. Modern mathematics and applications in computer graphics and vision. 2014. ISBN 978-981444932-8.
  • Hartley, Richard; Zisserman, Andrew. Multiple view geometry in computer vision. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-62304-9.
  • John Vince. Geometric Algebra for Computer Graphics. 2008. ISBN 1846289963.
  • Lengyel, Eric. Mathematics for 3D game programming and computer graphics. 2nd ed. Hingham : Charles River Media, 2004. ISBN 1-58450-277-0.
  • Lichtenbelt, Barthold; Crane, Randy; Naqvi, Shaz. Introduction to volume rendering. Upper Saddle River : Prentice Hall, 1998. ISBN 0-13-861683-3.
  • Penna,M.A., Patterson,R.R. Projective Geometry and its Application to Computer Graphics. Prentice Hall, 1986.
  • Shirley,Peter. Fundamentals of computer graphics.
  • Vince, John. Essential mathematics for computer graphics fast. London : Springer, 2001. ISBN 1-85233-380-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr