Vyučující
|
-
Melková Gabi, Doc. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Diagnostické vyšetřovací metody a zpracování biomedicínských dat, rozdělení vyšetřovacích metod, funkční diagnostika, charakteristika biomedicínckých dat, systémy pro jejich zpracování. Elektroencefalografie EEG, technika, metody zpracování signálu, stereo EEG, oscilace. Evokované potenciály: somatosenzorické SEP, sluchové BAEP, MLAEP, zrakové VEP, motorické MEP. Transkraniální magnetická stimulace TMS a repetitivní TMS. Elektromyografie, kondukční studie, jehlová elektromyografie technika. Event related potentials ERP. Peroperační elektrofyziologické monitorovaní. Navigační systémy v neurochirurgii včetně stereotaxe. Experimentální neuroelektrofyziologické techniky. Laryngologie, optické a akustické vyšetřovací metody, videostroboskopie, videokymografie VKG, vysokorychlostní kamera HSV, akustické funkční vyšetření hlasového pole VRP. Klinická audiometrie, vyšetřovací metody a algoritmizace vyšetření sluchu. Otoneurologie, vestibulární systém, nystagmus, vyšetřovací techniky. Radiodiagnostické metody, RTG, digitální RTG, ultrasonografie, intervenční radiologie, tomografické metody - RTG CT, MRI, PET. Kardiologie, elektrokardiografické vyšetřovací metody, koronarografické vyšetřovací metody, techniky stimulace srdečního svalu, defibrilátory, kardiostimulátory-typy, funkce, implantace, měření a nastavování parametrů stimulace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využívat znalosti získané studiem obecné fyziologie člověka, viz KIV/ZOF |
používat metody číslicového zpracování signálů |
ovládat programovací techniky a programovací jazyk Java nebo C/C++, C# |
orientovat se ve strukturách a vlastnostech kognitivních systémů |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v molekulárně biologických a elektrofyziologických základech obecné fyziologie člověka |
aplikovat metody číslicového zpracování signálu a obrazů |
rozumět elektrofyziologii biologických membrán a vzniku akčního napětí jako základního typu signálu pro transport informace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v diagnostických vyšetřovacích metodách a ve zpracování biomedicínských dat |
rozumět technice a metodám zpracování signálů typu EEG, SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP |
porozumět radiodiagnostickým metodám, např. digitální RTG, ultrasonografie, RTG CT, MRI, PET |
orientovat se v problematice foniatrických, audiologických a otoneurologických vyšetřovacích technik |
seznámit se s navigačními systémy v neurochirurgii včetně stereotaxe |
mít přehled o kardiologických vyšetřovacích metodách a rozumět problematice stimulace srdečního svalu |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat vyšetření evokovaných potenciálů: SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP |
provádět a vyhodnocovat neinvazivní funkční diagnostiku sluchu a hlasu |
algoritmizovat a navrhovat scénáře vyšetřovacích metod |
vytvářet programové moduly ve vyšších programovacích jazycích, např. Java, C/C++, C#, pro sběr, zpracování a vyhodnocování biomedicínských dat |
Obecné způsobilosti |
---|
předmět svým obsahem umožňuje studentům technických oborů získat klíčové informace o medicínských vyšetřovacích metodách a procesech, jejich principech a informačním obsahu naměřených dat |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Drongelen, Wim van. Signal Processing for Neuroscientists : an Introduction to the Analysis of Physiological Signals. Academic Press, 2006. ISBN 0123708672.
-
NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie. 1996.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
SQUIRE, L. et all. Fundamental Neuroscience. 2008.
-
ŠVEC, J. On Vibration Properties of Human Vocal Folds. 2000. ISBN ISBN: 90-367-1235.
|