Předmět: Modelování a návrh software

« Zpět
Název předmětu Modelování a návrh software
Kód předmětu KIV/MNS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Melichar Petr, doc. Ing. MSc., Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled témat přednášek (nejedná se o rozpis do výukových týdnů): 1. Úvod do modelování software, druhy a význam modelů. Principy modularity software. 2. Modely pro strukturovaný přístup (flowcharts, data flow, modely pro data) a návrh systémů (UI/UX, SysML) 3. Objektové modelování, notace UML podrobně 4. Postupy pro strukturovaný a objektový návrh programů, nástroje pro modelování 5. Návrhové vzory (objektové - struktura, chování a interakce, další - mikroslužby, reaktivní systémy) 6. Kvalita a ověřování návrhu, využití modelů ve vývoji software 7. Návrh a dokumentace API

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 24 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 8 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 36 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
programovat v alespoň jednom programovacím jazyce vyšší úrovně
rozumět základním postupům při vývoji software
Odborné dovednosti
používat základní datové struktury a algoritmy vč. knihovních funkcí či tříd (kolekce apod.)
vytvořit jednoduchou softwarovou aplikaci s rozhraním na příkazové řádce nebo grafickým
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
správné dekompozice a návrhu programů a menších softwarových systémů
modelů a nástrojů pro modelování struktury a chování softwarových systémů, zejm. UML
významu a způsobů použití modelů a specifikací ve vývoji software
principů, významu a použití návrhových vzorů software
postupů pro strukturovaný a objektový návrh programů
Odborné dovednosti
využití modelů pro popis struktury a chování programů a softwarových systémů
návrhu softwarových systémů s využitím správné dekompozice a vhodných návrhových vzorů
práce s nástroji pro modelování a návrh software
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální samostatná práce
Obecné způsobilosti
Individuální samostatná práce
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Gamma, Erich. Design patterns : elements of reusable object-oriented software. Boston : Addison-Wesley, 1995. ISBN 0-201-63361-2.
  • Gomaa, Hassan. Software Modeling and Design: UML, Use Cases, Patterns, and Software Architectures. Cambridge Univeristy Press, 2011. ISBN 978-0521764148.
  • Larman, Craig. Applying UML and patterns : an introduction to object-oriented analysis and design and the Unified Process. Upper Saddle River : Prentice Hall PTR, 2002. ISBN 0-13-092569-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr