Vyučující
|
-
Melichar Petr, doc. Ing. MSc., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled témat přednášek (nejedná se o rozpis do výukových týdnů): 1. Úvod do modelování software, druhy a význam modelů. Principy modularity software. 2. Modely pro strukturovaný přístup (flowcharts, data flow, modely pro data) a návrh systémů (UI/UX, SysML) 3. Objektové modelování, notace UML podrobně 4. Postupy pro strukturovaný a objektový návrh programů, nástroje pro modelování 5. Návrhové vzory (objektové - struktura, chování a interakce, další - mikroslužby, reaktivní systémy) 6. Kvalita a ověřování návrhu, využití modelů ve vývoji software 7. Návrh a dokumentace API
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 36 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
programovat v alespoň jednom programovacím jazyce vyšší úrovně |
rozumět základním postupům při vývoji software |
Odborné dovednosti |
---|
používat základní datové struktury a algoritmy vč. knihovních funkcí či tříd (kolekce apod.) |
vytvořit jednoduchou softwarovou aplikaci s rozhraním na příkazové řádce nebo grafickým |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
správné dekompozice a návrhu programů a menších softwarových systémů |
modelů a nástrojů pro modelování struktury a chování softwarových systémů, zejm. UML |
významu a způsobů použití modelů a specifikací ve vývoji software |
principů, významu a použití návrhových vzorů software |
postupů pro strukturovaný a objektový návrh programů |
Odborné dovednosti |
---|
využití modelů pro popis struktury a chování programů a softwarových systémů |
návrhu softwarových systémů s využitím správné dekompozice a vhodných návrhových vzorů |
práce s nástroji pro modelování a návrh software |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální samostatná práce |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální samostatná práce |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Gamma, Erich. Design patterns : elements of reusable object-oriented software. Boston : Addison-Wesley, 1995. ISBN 0-201-63361-2.
-
Gomaa, Hassan. Software Modeling and Design: UML, Use Cases, Patterns, and Software Architectures. Cambridge Univeristy Press, 2011. ISBN 978-0521764148.
-
Larman, Craig. Applying UML and patterns : an introduction to object-oriented analysis and design and the Unified Process. Upper Saddle River : Prentice Hall PTR, 2002. ISBN 0-13-092569-1.
|