Předmět: Počítačové hry

« Zpět
Název předmětu Počítačové hry
Kód předmětu KIV/PH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kmec Jiří, Ing. Ph.D.
  • Dingová Jana, prof. Dr. Ing.
Obsah předmětu
1 Úvod do předmětu, vývoj počítačových her, taxonomie. 2 Gamedesign. Struktura hry, formální elementy her, dynamika herních systémů. 3 Proces tvorby. Prototypování, testování. 4 Herní engine. Struktura herního enginu, jednotlivé bloky enginu. 5 Fyzika ve hrách. Fyzikální zákony, hmotný bod, pevné těleso, kolize, ODE. 6 Síťová komunikace. 7 Skriptování. Základní přístupy, LUA. 8 Umělá inteligence. Konečný automat, plánování, ohodnocovací funkce. 9 Grafika. Základní datové struktury, scene management. 10 Nástroje pro 2D, 3D. 11 Souborový systém, správa paměti, ochrana. 12 Rezerva. 13 Prezentace her jednotlivých týmů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 70 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry na úrovni předmětů KMA/M1 a KMA/LA
orientovat se v primitivních datových typech jazyka C či příbuzných na úrovni předmětu KIV/PPA2, KIV/PC nebo KIV/NET
orientovat se v základních řídích strukturách jazyka C či příbuzných na úrovni předmětu KIV/PPA2, KIV/PC nebo KIV/NET
Odborné dovednosti
napsat jednoduchý program v jazyce C nebo příbuzném (Java, C#)
pracovat v týmu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat proces a jednotlivé aspekty tvorby počítačové hry
vysvětlit stukturu herního enginu a jeho jednotlivých bloků
vysvětlit základní postupy a algoritmy počítačové grafiky, umělé inteligence a sítí v kontextu počítačových her
Odborné dovednosti
vytvořit gamedesign počítačové hry
vytvořit a otestovat prototypy jednotlivých herních mechanismů
analyzovat možné slabiny a navrhnout náhradní řešení
spolupracovat při vývoji s lidmi z oborů mimo IT
rozvrhnout plánované aktivity do časových rámců
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Bourg, David M. Physics for game developers. Beijing : O'Reilly, 2002. ISBN 0-596-00006-5.
  • Eberly, David H.; Shoemake, Ken. Game physics. 1st ed. San Francisco : Elsevier, 2004. ISBN 1-55860-740-4.
  • Eberly, David H. 3D game engine architecture : engineering real-time applications with Wild Magic. Boston: Morgan Kaufman Publishers, 2005. ISBN 0-12-229064-X.
  • Fullertonová, Tracy. Workshop herního designu. Akademie múzických umění, 2021. ISBN 978-8073315689.
  • Gregory, Jason. Game Engine Architecture. A K Peters/CRC Press, 2018. ISBN 978-1138035454.
  • Nystrom, Robert. Game Programming Patterns. Genever Benning, 2014. ISBN 978-0990582908.
  • Schel, Jesse. The Art of Game Design. Independently published, 2022. ISBN 979-8848359046.
  • Varanese, Alex. Game scripting mastery. Indianapolis : Premier Press, 2002. ISBN 1-931841-57-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr