Lecturer(s)
|
-
Sapík Petr, Ing. Ph.D.
-
Vejmělková Ivana, Prof. Dr. Ing.
|
Course content
|
1 Introduction, computer game development, taxonomy. 2 Game design. Game structure, formal elements, dynamics of game systems. 3 Development process. Prototyping, testing. 4 Game engine. Game engine structure, basic modules. 5 Game physics. Physics laws, point mass, rigid body, collisions, ODE. 6 Network communication. 7 Scripting. Basic approach, LUA. 8 Artificial intelligence. Finite state machine, planning, evaluation functions. 9 Graphics. Basic data structures, scene management. 10 Tools for 2D and 3D. 11 File system, memory management, protection. 12 Reserve. 13 Presentation of semester works.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Skills demonstration, Individual study
- Team project (50/number of students)
- 70 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry na úrovni předmětů KMA/M1 a KMA/LA |
orientovat se v primitivních datových typech jazyka C či příbuzných na úrovni předmětu KIV/PPA2, KIV/PC nebo KIV/NET |
orientovat se v základních řídích strukturách jazyka C či příbuzných na úrovni předmětu KIV/PPA2, KIV/PC nebo KIV/NET |
Skills |
---|
napsat jednoduchý program v jazyce C nebo příbuzném (Java, C#) |
pracovat v týmu |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat proces a jednotlivé aspekty tvorby počítačové hry |
vysvětlit stukturu herního enginu a jeho jednotlivých bloků |
vysvětlit základní postupy a algoritmy počítačové grafiky, umělé inteligence a sítí v kontextu počítačových her |
Skills |
---|
vytvořit gamedesign počítačové hry |
vytvořit a otestovat prototypy jednotlivých herních mechanismů |
analyzovat možné slabiny a navrhnout náhradní řešení |
spolupracovat při vývoji s lidmi z oborů mimo IT |
rozvrhnout plánované aktivity do časových rámců |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Practicum |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Students' portfolio |
Project-based instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Written exam |
Skills |
---|
Project |
Competences |
---|
Oral exam |
Group presentation at a seminar |
Project |
Recommended literature
|
-
Bourg, David M. Physics for game developers. Beijing : O'Reilly, 2002. ISBN 0-596-00006-5.
-
Eberly, David H.; Shoemake, Ken. Game physics. 1st ed. San Francisco : Elsevier, 2004. ISBN 1-55860-740-4.
-
Eberly, David H. 3D game engine architecture : engineering real-time applications with Wild Magic. Boston: Morgan Kaufman Publishers, 2005. ISBN 0-12-229064-X.
-
Fullertonová, Tracy. Workshop herního designu. Akademie múzických umění, 2021. ISBN 978-8073315689.
-
Gregory, Jason. Game Engine Architecture. A K Peters/CRC Press, 2018. ISBN 978-1138035454.
-
Nystrom, Robert. Game Programming Patterns. Genever Benning, 2014. ISBN 978-0990582908.
-
Schel, Jesse. The Art of Game Design. Independently published, 2022. ISBN 979-8848359046.
-
Varanese, Alex. Game scripting mastery. Indianapolis : Premier Press, 2002. ISBN 1-931841-57-8.
|