Course: Computer Games

« Back
Course title Computer Games
Course code KIV/PH
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sapík Petr, Ing. Ph.D.
  • Vejmělková Ivana, Prof. Dr. Ing.
Course content
1 Introduction, computer game development, taxonomy. 2 Game design. Game structure, formal elements, dynamics of game systems. 3 Development process. Prototyping, testing. 4 Game engine. Game engine structure, basic modules. 5 Game physics. Physics laws, point mass, rigid body, collisions, ODE. 6 Network communication. 7 Scripting. Basic approach, LUA. 8 Artificial intelligence. Finite state machine, planning, evaluation functions. 9 Graphics. Basic data structures, scene management. 10 Tools for 2D and 3D. 11 File system, memory management, protection. 12 Reserve. 13 Presentation of semester works.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Skills demonstration, Individual study
  • Team project (50/number of students) - 70 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry na úrovni předmětů KMA/M1 a KMA/LA
orientovat se v primitivních datových typech jazyka C či příbuzných na úrovni předmětu KIV/PPA2, KIV/PC nebo KIV/NET
orientovat se v základních řídích strukturách jazyka C či příbuzných na úrovni předmětu KIV/PPA2, KIV/PC nebo KIV/NET
Skills
napsat jednoduchý program v jazyce C nebo příbuzném (Java, C#)
pracovat v týmu
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
popsat proces a jednotlivé aspekty tvorby počítačové hry
vysvětlit stukturu herního enginu a jeho jednotlivých bloků
vysvětlit základní postupy a algoritmy počítačové grafiky, umělé inteligence a sítí v kontextu počítačových her
Skills
vytvořit gamedesign počítačové hry
vytvořit a otestovat prototypy jednotlivých herních mechanismů
analyzovat možné slabiny a navrhnout náhradní řešení
spolupracovat při vývoji s lidmi z oborů mimo IT
rozvrhnout plánované aktivity do časových rámců
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Skills
Lecture with visual aids
Interactive lecture
Practicum
Project-based instruction
Cooperative instruction
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Students' portfolio
Project-based instruction
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Written exam
Skills
Project
Competences
Oral exam
Group presentation at a seminar
Project
Recommended literature
  • Bourg, David M. Physics for game developers. Beijing : O'Reilly, 2002. ISBN 0-596-00006-5.
  • Eberly, David H.; Shoemake, Ken. Game physics. 1st ed. San Francisco : Elsevier, 2004. ISBN 1-55860-740-4.
  • Eberly, David H. 3D game engine architecture : engineering real-time applications with Wild Magic. Boston: Morgan Kaufman Publishers, 2005. ISBN 0-12-229064-X.
  • Fullertonová, Tracy. Workshop herního designu. Akademie múzických umění, 2021. ISBN 978-8073315689.
  • Gregory, Jason. Game Engine Architecture. A K Peters/CRC Press, 2018. ISBN 978-1138035454.
  • Nystrom, Robert. Game Programming Patterns. Genever Benning, 2014. ISBN 978-0990582908.
  • Schel, Jesse. The Art of Game Design. Independently published, 2022. ISBN 979-8848359046.
  • Varanese, Alex. Game scripting mastery. Indianapolis : Premier Press, 2002. ISBN 1-931841-57-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester