Vyučující
|
-
Čengery Miloslav, Ing. Ph.D.
-
Šorejs Pavel, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy počítačů a programování; programy a programovací jazyky; konvence a komentáře; datové typy 2. Analýza problémů, algoritmizace 3. Proměnné, přiřazení, operátory, matematické výpočty 4. Návrh řešení problému, ověřování správnosti programu 5. Řidicí struktury (podmíněné větvení, cyklus) 6. Testování a hledání chyb 7. Opakované využití kódu - funkce, procedury 8. Způsoby uložení informací, pole, seznamy 9. Zpracování textové informace 10. Práce se soubory 11. Využití externích knihoven a modulů 12. Možnosti zpracování a vizualizace dat 13. Přehled zpracování formátů pro výměnu dat - např. XML, CSV a JSON
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit základní pojmy ze statistiky a matematiky na úrovni látky ze střední školy. |
Student má základní znalosti ohledně fungování počítače. |
Student zná základní formáty pro uložení textových informací. |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat pc na pokročilé úrovni |
obstojně ovládat tabulkový procesor typu MS Excel |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Absolvováním student získá znalosti v oblasti přípravy, analýzy a zpracování dat různého typu. |
Základní znalosti v oblasti programování v Pythonu. |
Odborné dovednosti |
---|
praktickou schopností analyzovat data a vyvozovat z nich závěry |
student dovede předzpracovat a analyzovat textová vstupní data |
student je schopen ověřit hypotézu s využitím statistické analýzy dat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studenti budou získávat odborné znalosti zejména z přednášek s demonstrací, diskuzí a aktivizací studentů. |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Brian Kokensparger. Guide to Programming for the Digital Humanities: Lessons for Introductory Python. 2018.
-
Hans Petter Langtangen. Python Scripting for Computational Science. 2009.
|