Vyučující
|
-
Hozman Václav, Ing. Ph.D.
-
Dort Jan, Ing. Ph.D.
-
Vavroch Tomáš, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Konečné automaty 2. Úvodní pojmy z teorie jazyků 3. Gramatiky 4. Souvislost gramatik typu 3 a konečných automatů 5. Regulární výrazy a další reprezentace jazyků typu 3 6. Základní pojmy z teorie informace a kódování 7. Principy bezpečnostních kódů 8. Lineární kódy 9. Lineární kódy - pokračování 10. Cyklické kódy 11. Úvod do formální logiky, výrokový počet 12. Logické vyplývání, teorie, formální dokazování 13. Rezerva, typové příklady, příprava zkoušky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Projektová výuka, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět základním pojmům z diskrétní matematiky (množina, operace s množinami, kartézský součin, binární relace, ekvivalence, rozklad množiny na třídy ekvivalence, funkce, surjekce, injekce, bijekce) |
porozumět základním pojmúm z teorie grafů (vrchol, hrana, graf, cesta, dosažitelnost) |
porozumět základním pojmům z pravděpodobnosti (pravděpodobnost jevu, nezávislost jevů) |
porozumět základním pojmům z lineární algebry (těleso, vektorový prostor, lineární zobrazení, práce s maticemi) |
Odborné dovednosti |
---|
programovat jednodušší aplikace v některém vyšším programovacím jazyku (Java, C, Pascal) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základy teorie informace |
rozumět problematice kódování informace pro účely přenosu a uchovávání v informačních systémech |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně pracovat s konečněautomatovými modely (např. při analýze komunikačních protokolů) |
aplikovat regulární jazyky a výrokový počet při řešení některých úloh z oblasti umělé inteligence |
uplatnit znalosti při řešení běžných provozních problémů informačních a komunikačních systémů |
znalosti používat při řešení širokého spektra problémů až do úrovně softwarové nebo hardwarové realizace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Adámek, Jiří. Kódování. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989.
-
Mareš, J. Jazyky, gramatiky a automaty. ČVUT Praha, 2004.
-
Mareš, J. Teorie kódování. Skripta ČVUT, 2008.
-
Melichar, B.; at al. Jazyky a překlady Cvičení. Praha, ČVUT, 2004.
-
Štěpánek, P. Matematická logika. Praha, Univerzita Karlova, 2000.
|