|
Vyučující
|
-
Živčák Tomáš, Ing. Ph.D.
-
Moučka Pavel, Ing. Ph.D.
-
Šik Karel, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Konečné automaty 2. Úvodní pojmy z teorie jazyků 3. Gramatiky 4. Souvislost gramatik typu 3 a konečných automatů 5. Regulární výrazy a další reprezentace jazyků typu 3 6. Základní pojmy z teorie informace a kódování 7. Principy bezpečnostních kódů 8. Lineární kódy 9. Lineární kódy - pokračování 10. Cyklické kódy 11. Úvod do formální logiky, výrokový počet 12. Logické vyplývání, teorie, formální dokazování 13. Rezerva, typové příklady, příprava zkoušky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Projektová výuka, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět základním pojmům z diskrétní matematiky (množina, operace s množinami, kartézský součin, binární relace, ekvivalence, rozklad množiny na třídy ekvivalence, funkce, surjekce, injekce, bijekce) |
| porozumět základním pojmúm z teorie grafů (vrchol, hrana, graf, cesta, dosažitelnost) |
| porozumět základním pojmům z pravděpodobnosti (pravděpodobnost jevu, nezávislost jevů) |
| porozumět základním pojmům z lineární algebry (těleso, vektorový prostor, lineární zobrazení, práce s maticemi) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| programovat jednodušší aplikace v některém vyšším programovacím jazyku (Java, C, Pascal) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát základy teorie informace |
| rozumět problematice kódování informace pro účely přenosu a uchovávání v informačních systémech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně pracovat s konečněautomatovými modely (např. při analýze komunikačních protokolů) |
| aplikovat regulární jazyky a výrokový počet při řešení některých úloh z oblasti umělé inteligence |
| uplatnit znalosti při řešení běžných provozních problémů informačních a komunikačních systémů |
| znalosti používat při řešení širokého spektra problémů až do úrovně softwarové nebo hardwarové realizace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Projektová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Písemná zkouška, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Adámek, Jiří. Kódování. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989.
-
Mareš, J. Jazyky, gramatiky a automaty. ČVUT Praha, 2004.
-
Mareš, J. Teorie kódování. Skripta ČVUT, 2008.
-
Melichar, B.; at al. Jazyky a překlady Cvičení. Praha, ČVUT, 2004.
-
Štěpánek, P. Matematická logika. Praha, Univerzita Karlova, 2000.
|