Předmět: Umělá inteligence a rozpoznávání

« Zpět
Název předmětu Umělá inteligence a rozpoznávání
Kód předmětu KIV/UIR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mrkvička Miroslav, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod - základní pojmy, motivace, (trochu) historie 2 - 3. Řešení úloh: neinformované a informované metody 4. Hry, dekompozice úlohy, AND/OR grafy, evoluční a genetické algoritmy 5. Klasifikace, rozpoznávání, shlukování a regrese - základní pojmy 6. Příznakové metody rozpoznávání 7. Strukturní metody rozpoznávání 8. Neuronové sítě 9. Úvod do reprezentace znalostí 10. Nervový systém, mozek, smysly, paměť, jazyk a řeč 11. Inteligentní agenti 12. Zpracování přirozeného jazyka 13. Shrnutí, diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 16 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat znalosti získané při studiu matematické analýzy a lineární algebry, počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky
samostatně studovat literaturu a doporučené počítačové zdroje (webové stránky apod.)
aktivně vytvářet programové moduly ve vyšších programovacích jazycích (Java, C, C# apod.)
Odborné dovednosti
používat získané znalosti z matematiky
samostatně studovat problematiku z dodaných studijních materiálů
aktivně používat znalosti z použití vyšších programovacích jazyků
vytvářet efektivní programové struktury ve vyšších programovacích jazycích
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
má znalosti z oblasti vytváření efektivních programových struktur a jejich snadného ladění
Výsledky učení
Odborné znalosti
základní znalosti o jednotlivých metodách umělé inteligence, návrhu metod hledání řešení a návrhu metod rozpoznávání a klasifikace objektů
dokáže vytvářet efektivní programové systémy řešící problémy specifickými metodami umělé inteligence
vytvoření smysluplné dokumentace vytvořeného programového systému
Odborné dovednosti
efektivně využívat postupy a programové nástroje pro návrh programového vybavení pro řešení takových úloh
navrhovat jednodušší logické systémy a verifikovat jejich vlastnosti, seznámit se s teorií logických systémů i možnostmi jejich programové realizace ve speciálních programových jazycích
projektovat a programově realizovat systémy pro reprezentaci znalostí a odvozování nových poznatků, navrhovat takové systémy při využití komerčních databázových systémů
využívat moderní systémy pro řešení a zpracování úloh - evoluční a genetické algoritmy, inteligentní agenty a programově je realizovat a ověřovat jejich vlastnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
student dokáže vytvářet efektivní programové struktury podle zásad koncepce programových produktů pro oblast umělé inteligence
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Laboratorní praktika,
E-learning,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
E-learning,
Řešení problémů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Kubík, A. Inteligentní agenty - tvorba aplikačního software na bázi multiagentových systémů. Brno, 2007.
  • Lukasová, Alena. Formální logika v umělé inteligenci. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-251-0023-5.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (3). Academia, Praha, 2001.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (4). Academia, Praha, 2003.
  • Mařík, Vladimír. Umělá inteligence (1). Academia, Praha, 1993. ISBN 80-200-0496-3.
  • Nilsson, Nils J. Principles of Artificial Intelligence. Springer Verlag, Berlin, 1982.
  • Peter Norvig, Stuart Russell. Artificial Intelligence: A Modern Approach, Global Edition. 2021. ISBN 1292401133.
  • V. Mařík, O. Štěpánková, J. Lažanský a kol. Umělá inteligence (5). 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr