Předmět: Úvod do počítačové grafiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do počítačové grafiky
Kód předmětu KIV/UPG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Adámek Adam, Ing.
  • Schlecht Miroslav, doc. Ing. Ph.D.
  • Dort Jan, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní vektorová 2D grafika I: základní primitiva (čáry, polygony, kuželosečky, oblouky) a jejich použití, kresba křivky pomocí úseček a pomocí oblouků, Bezierova křivka - vlastnosti a její použití, pero a výplň, efekty s tahy a šrafováním. 2. Základní vektorová 2D grafika II: OpenType fonty, atributy fontu, řezy, velikost písma, metrika fontu, zarovnávání do bloku, tvorba obrazu na tiskárně. 3. Pokročilá vektorová 2D grafika: afinní transformace ve 2D, kombinování primitiv, boolean operace, ukládání vektorového obrazu do souboru - běžné vektorové formáty (SVG). 4. Interaktivní vektorová 2D grafika: hit detection, aplikační příklady analytické geometrie, jednoduché animace, časová osa, události. 5. Základní bitmapová grafika: vnímání barev, jas, vlastnosti barevného systému RGB, CMYK a HSV, ICC profily, bitová reprezentace pixelu, paleta, používání rastrového obrazu ve vektorové grafice, manipulace s rastrovým obrazem, vlastnosti a použití běžných rastrových formátů (BMP, PNG, JPEG, JPEG2000, GIF, EXIF). 6. Pokročilá bitmapová grafika: možnosti změny měřítka, konvoluce, rendering do obrázku, double buffering, průhlednost, alfa kompozice, vodoznaky. 7. Základy vizualizace vědeckých dat: objemové reprezentace a jejich zobrazení po řezech, skalární a vektorová pole, barevné sekvence, glyfy, streamlines. 8-9. Základní vizualizace informace: význam vizualizace informace, vizuální manipulace, zobrazování dat prostřednictvím tabulky, grafu, diagramu nebo mapou, volba barev. 9-10. Pokročilá vizualizace informace: vizualizace vícerozměrných dat, vizualizace hierarchií a pracovních postupů, náhled a detail. 11. Základy multimédií: základní pojmy (rozlišení klipu, HD formát, snímková frekvence, kodek, kontejnerová struktura, stereo vs. mono zvuk), základní metody zpracování a editace videa, vlastnosti běžných multimediálních formátů (MPEG-2, MPEG-4, MP3). Používání multimédií v aplikacích a na webu. 12. Základy 3D grafiky: modelovací primitiva, modely kamery a světelných zdrojů, afinní transformace ve 3D, 2D texturování, základy tvorby modelů v modelovacích nástrojích, běžné formáty pro popis scény (např. X3D). 13. Zvaná přednáška (rezerva).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat principy programování v imperativních jazycích, tj. řídící struktury, cykly, metody, aj
popsat principy objektově orientovaného programování
orientovat se v primitivních datových typech
orientovat se v problematice dynamické alokace paměti, tj. reference, pole, apod
orientovat se v matematických pojmech na úrovni středoškolské matematiky
Odborné dovednosti
implementovat jednoduchý objektově orientovaný program v libovolném progr. jazyce (např. Java), který dokáže načíst strukturovaná data ze souboru do dynamicky zvětšovaného pole objektů
implementovat jednoduchý objektově orientovaný program v libovolném progr. jazyce (např. Java), který dokáže provést nad daty jednoduchý výpočet (např. průměr věků všech osob ženského pohlaví)
implementovat jednoduchý objektově orientovaný program v libovolném progr. jazyce (např. Java), který dokáže vypsat výsledek do konzole, resp. textového souboru
vytvořit v tabulkovém editoru typu MS Excel tabulku obsahující vedle hodnot rovněž vzorce, přičemž buňky dokáže podmíněně formátovat, seřadit a filtrovat
používat prakticky středoškolskou mamatiku, zejména látku týkající se analytické geometrie
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat vektorovou a bitmapovou grafiku a jejich nejčastěji používané formáty (SVG, X3D, BMP, GIF, PNG, JPEG, ...)
charakterizovat digitální video a audio a jejich nejčastěji používané formáty (např. MPEG-4, MP3)
vysvětlit rozdíl mezi kresebně orientovaným a objektově orientovaným přístupem pro tvorbu grafiky
orientovat se v přístupech použivaných pro vytváření modelů geom. objektů ve 2D i 3D, tj. cesta, region, sweep, revolve
orientovat se v základních transformacích grafických objektů ve 2D i 3D (translace, rotace, změna měřítka)
popsat nejčastěji používané barevné modely a způsoby ukládání barvy v počítači
popsat prvky scény ve 3D (modely objektů, kamery, světel) vzhledem k zamýšlené formě vizualizace (drátěný model, jednobarevný ploškový model, konstatní a Gouraud stínování, fotorealistický přístup)
popsat základní metody interpolace dat: nejbližší soused, lineární interpolace a (bi)kubická v kontextu změny měřítka bitmapového obrazu a časově proměnlivých parametrů vektorové grafiky (animace)
popsat základní principy úpravy rastrového obrazu: přenosová křivka, konvoluce
popsat nejčastěji používané metody kombinování pixelů více obrazů, tj. alfa-blending, operátory min, max, mul
orientovat se v základních metodách pro vizualizaci skalárních a vektorových polí, tj. barevná mapa, kontury, šipky, streamlines
orientovat se v základních metodách pro vizualizaci číselné i nečíselné informace, hierarchií a vztahů, tj. různé grafy (plot, chart), pavučina, paralelní souřadnice, Senkeyův diagram, mapa, grafy (graph) a stromy, apod.
Odborné dovednosti
vybrat a realizovat vhodný způsob vizualizace dané konkrétní informace a jistých technických parametrů (např. velikost obrazovky) s využitím dostupných nástrojů (např. tabulkový editor typu MS Excel, editor obrázků typu Adobe Photoshop) nebo prostřednictvím vlastní jednoduché aplikace (napsané např. v progr. jazyce Java s využitím dostupných vizualizačních knihoven), např. vizualizace preferencí volebních stran v jednotlivých krajích, prodejnosti zboží internetového obchodu, nebo závislosti stability tenkovrstvého materiálu na teplotě a tlaku, realizované např. barevnou mapou, okomentovaným grafem, apod.
vybrat a realizovat vhodný způsob vizualizace v čase měnící se konkrétní informace, např. vývoj počasí (teplota, srážky, vítr) přes den v celé Evropě realizovaný animovanou, resp. interaktivně se měnící, barevnou mapou teplot s šipkami udávající směr a velikost rychlosti větru
uložit vizualizaci do standardního rastrového nebo vektorového formátu případně do videa prostřednictvím nástrojů (např. InkScape, ffmpeg) nebo vlastní jednoduché aplikace (s využitím dostupných vizualizačních knihoven, např. JFreeSVG, ffmpeg)
zobrazit uloženou vizualizaci prostřednictvím vlastní jednoduché aplikace (s využitím dostupných vizualizačních knihoven) dle charakteru vizualizace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
rozsáhlejší SP, která není přesně nalinkovaná, takže studenti mají rámcové zadání, byť hodně detailní, a musí se rozhodovat
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Chalupa, Radek. Programování v GDI+ v příkladech - grafika a fotografie ve Visual C++. Praha : BEN - technická literatura, 2007. ISBN 978-80-7300-217-6.
  • Navrátil, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Computer Media, 2007. ISBN 80-86686-77-9.
  • Telea, Alexandru C. Data visualization : principles and practice. Wellesley : A K Peters, 2008. ISBN 978-1-56881-306-6.
  • Tufte, Edward R. Beautiful evidence. Cheshire : Graphics Press, 2006. ISBN 0-9613921-7-7.
  • Ward, Matthew; Grinstein, Georges G.; Keim, Daniel. Interactive data visualization : foundations, techniques, and applications. Natick : A K Peters, 2010. ISBN 978-1-56881-473-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr