Předmět: Úvod do uživatelských rozhraní

« Zpět
Název předmětu Úvod do uživatelských rozhraní
Kód předmětu KIV/UUR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šorejs Pavel, Ing. Ph.D.
  • Vrba Jan, Ing. Ph.D.
  • Trapp Michal, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1: Úvodní informace, druhy rozhraní člověk počítač 2: Návrh GUI, ergonomie, dobré a špatné GUI 3: Architektonické a návrhové vzory pro GUI 4: Javascript a GUI - základní informace o technologii 5: Javascript - přehled základních komponent 6: Javascript - zpracování událostí, tok události v aplikaci 7: Javascript - Složené komponenty 8: Javascript - transformace, animace 9: Javascript - testování GUI, testovatelné GUI , automatické a uživatelské testy 10: Národní prostředí a lokalizace 11, 12: Druhy rozhraní člověk počítač, uživatelská rozhraní pro pokročilé uživatele 13: Distribuce progamů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět základním principů OOP
rozumět syntaxi alespoň jednoho programovacího jazyka a základním principům jeho fungování
rozumět fungování kolekcí a podobných datových struktur
provést jednoduchou dekompozici při návrhu aplikace
Odborné dovednosti
programovat v alespoň jednom programovacím jazce
využívat alespoň jedno IDE
orientovat se v dokumentaci k API zvoleného jazyka a jeho běžných knihoven
ovládat alespoň na základní uživatelské úrovni širokou škálu programů (tak aby měl představu o různých implementacích a využití UI)
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumět komponentové struktuře uživatelského rozhraní
rozumět fungování standardních jednoduchých i složených komponent uživatelských rozhraní
rozumět problematice použitelnosti a přívětivosti uživatelského rozhraní
chápat mechanismus událostí a reakcí na ně
chápat dopad používání různých druhů periferií na návrh uživatelského rozhraní
Odborné dovednosti
implementovat prezentační vrstvu aplikace ve vybrané technologii
implementovat vlastní komponenty pro vybranou technologii
provést dekompozici aplikace na vrstvy, tak aby bylo uživatelské rozhraní oddělené od zbytku aplikace
navrhnout a zhodnotit použitelnost uživatelského rozhraní
vytvořit testy a scénáře pro testování prezentační vrstvy aplikace
představit návrh i vytvořenou prezentační vrstvu aplikace odbornému publiku
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Po absolvování předmětu je schopen navrhnout, implementovat a zhodnotit uživatelské rozhraní k netriviální aplikaci. Dokáže sledovat jak technické otázky, tak věci spojené se spolehlivostí, použitelností a přístupností.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Řešení problémů,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Hlavní složkou hodnocení je výstupní projekt - vlastní aplikace navržená a implementovaná studentem, a praktická zkouška - implementace zadané úlohy.
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Steve Krug. Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. 2013. ISBN 9780321965516.
  • Susan Weinschenk. 100 Things Every Designer Needs to Know about People. 2020. ISBN 0136746918.
  • Tejas Kumar. Fluent React. Sebastopol, California. 2024.
  • Thomas, Mark Tielens. React in action. 2018. ISBN 978-1-61729-385-6.
  • Žára, Ondřej. JavaScript : programátorské techniky a webové technologie. 2. vydání. Brno, 2021. ISBN 978-80-251-5026-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr