Předmět: Virtuální a rozšířená realita

« Zpět
Název předmětu Virtuální a rozšířená realita
Kód předmětu KIV/VAR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sapík Petr, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Virtuální, rozšířená a smíšená realita. 2. Používané technické vybavení - mobilní telefony, tablety, náhlavní soupravy. 3. Základní pojmy počítačové grafiky. 4. Vývojová prostředí - základní principy. 5. Tvorba digitálního světa. 6. Komponenty a skripty. 7. Základy práce s komponentami pro VR. 8. Interakce s objekty ve VR. 9. Užitalské prostředí a omezení. 10. Základy práce s komponentami pro AR/XR. 11. AR založená značkách. 12. XR - rozšíření reálného světa bez značek. 13. Publikování projektů na danou platformu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry
orientovat se v primitivních datových typech jazyka C či příbuzných
orientovat se v základních řídích strukturách jazyka C či příbuzných
Odborné dovednosti
napsat jednoduchý program v jazyce C nebo příbuzném
pracovat v týmu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat základní principy virtuální a rozšířené reality.
Vysvětlit rozdíly mezi různými typy zařízení a technologiemi používanými v oblasti VR a AR.
Popsat hlavní vývojové platformy a nástroje pro vývoj VR a AR aplikací.
Odborné dovednosti
Vytvořit a testovat aplikace pro virtuální a rozšířenou realitu s použitím vhodných technických postupů
Navrhnout uživatelsky přívětivá rozhraní pro VR a AR aplikace na základě analýzy uživatelských potřeb
Analyzovat možné slabiny a navrhnout náhradní řešení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Scott H. Cameron and Edward Falzon. Unity 2022 by Example: A project-based guide to building 2D and 3D games, enhanced for AR, VR, and MR experiences. 2024. ISBN 978-1803234595.
  • Suman Dutta. Immersive Realm of Extended Reality: Navigating the future of virtual and augmented reality (English Edition). BPB Publications, 2024. ISBN 978-9355517227.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr