Předmět: Základy neuroinformatiky

« Zpět
Název předmětu Základy neuroinformatiky
Kód předmětu KIV/ZNI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdý Radek, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod - neuroinformatika jako disciplína, vymezení a kontext oboru. 2. Lineární prostor, lineární závislost a nezávislost. Báze a dimenze prostoru. 3. Pojem grafu, orientované a neorientované grafy, cesty a vzdálenosti v grafech. 4. Teorie organizace a fungování biologických neuronálních sítí, přehled základních konceptů neurověd. 5. Základní počítačové modely biologického a umělého neuronu. 6. Základní počítačové modely neuronálních sítí. 7-8. Impulzní a umělé neuronové sítě - srovnání konceptů, přehled simulačních možností a softwarových simulátorů. 9-10. Datové a metadatové standardy v neuroinformatice. 11. Systémy rozhraní mozek-počítač - koncept a využití. 12. Aktuální výzvy neuroinformatiky. Globální neuroinformatické iniciativy, projekty a infrastruktury.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se v matematice středoškolské úrovně - rozumět základním konceptům umělé inteligence - rozumět základním principům programovacího jazyka a programování - orientovat se v základních pojmech spojených s organizací a fungováním biologických neuronálních systémů (lidského mozku)
Odborné dovednosti
- aplikovat znalosti středoškolské matematiky v běžných úlohách - vysvětlit základní koncepty/pojmy umělé inteligence - vytvořit jednoduchý počítačový program v alespoň v jednom programovacím jazyce - popsat základní strukturu a fungování biologických neuronálních systémů (lidského mozku)
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- rozumět vybraným teoriím z neurověd a jejich počítačovým modelům a simulacím - popsat rozdílné modely neuronu a neuronálních struktur - rozumět rozdílům a propojením stávajících neurovědních modelů a počítačových simulací reálných neuronálních systémů se světem strojového učení a umělé inteligence - identifikovat rozdíly, společné rysy a oblasti použití impulzních (spiking) a umělých neuronových sítí - orientovat se v aktuálních datových a metadatových standardech užívaných v neuroinformatice - popsat základní koncept rozhraní mozek-počítač - orientovat se v aktuálních trendech v neuroinformatice s ohledem na stávající globální iniciativy, infrastruktury a projekty
Odborné dovednosti
- použít vybraný softwarový simulátor a provést simulaci jednoduché neuronové sítě - provést jednoduchou programovou úpravu při simulacích neuronových sítí - identifikovat a přečíst vybraný neuroinformatický datový/metadatový standard - provádět vybranou praktickou činnost při nastavování/ovládání rozhraní mozek-počítač
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
- přečíst a kriticky zhodnotit jednodušší odborný text
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
E-learning,
Cvičení (praktické činnosti),
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • František Koukolík. Já : o mozku, vědomí a sebeuvědomování 2., přeprac. a dopl. vyd.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2249-1.
  • Jiří Horáček, Cyril Höschl, Ladislav Kesner, Filip Španiel. Mozek a jeho člověk, mysl a její nemoc. Galén, 2016. ISBN 9788074922831.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr