Předmět: Základy počítačové grafiky

« Zpět
Název předmětu Základy počítačové grafiky
Kód předmětu KIV/ZPG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slánský Vlastimil, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod, základní principy dvou- a třírozměrné euklidovské geometrie. Reprezentace bodů, přímek, úseček, rovin, trojúhelníků, polygonů a základní operace s těmito entitami. Průsečíky. 2. Typické aplikace počítačové grafiky a vizualizace dat. Základní architektura grafických systémů a grafická rozhraní OpenGL/DirectX/SVG - principy. 3. Souřadné systémy v počítačové grafice, homogenní souřadnice a jejich geometrická interpretace. Numerická reprezentace a stabilita výpočtů. 4. Základní geometrické transformace v E2 a E3, řetězení operací. Geometrické entity, princip duality. Transformace Window-Viewport. Promítání, rovinné projekce, pozice kamery. 5. Světlo a barevné modely. Modely osvětlení a metody stínování. 6. Textury a bitové mapy. Základní algoritmy řešení viditelnosti. 7. Metody globálního osvětlení: metoda sledování paprsku. 8. Datové struktury, hierarchické modely. Urychlovací datové struktury: KD-stromy, octree, BVH. 9. Interpolace, křivky a plochy v počítačové grafice. 10. Vizualizace dat: datové struktury, geometrie a data, výšková pole a iso-čáry/plochy, zobrazování povrchů a skalárních polí (CT, MRI). 11. Animace, principy a inverzní kinematika. 12. Rastrová grafika a základní algoritmy pro kreslení úseček a kružnic, algoritmy šrafování a plnění, anti-aliasing, dithering. 13. Zvaná přednáška, moderní trendy v počítačové grafice.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
sestavovat počítačové programy v imperativním programovacím jazyku
porozumět základním matematickým odvozením
rozumět základním geometrické terminologii
Odborné dovednosti
ladit počítačové programy pomocí základních nástrojů
provádět základní matematická odvození
provádět základní geometrické konstrukce
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozumí principům využívaným v real-timové počítačové grafice
rozumí základním osvětlovacím modelům
zná běžně používané barevné systémy a jejich vlastnosti
prokazuje přehled v běžných geometrických operacích souvisejících s počítačovou grafikou (průsečíky, úhly, obsahy, objemy, ...), rozumí geometrickému významu skalárního a vektorového součinu
rozumí maticové reprezentaci transformací souřadnic, orientuje se v běžně používaných souřadných systémech (object, world, camera)
Odborné dovednosti
sestavit program využívající rozhraní pro akcelerovanou počítačovou grafiku a vizualizovat v něm geometrické entity
provádět odvození a zjednodušování geometrických vztahů běžných objektů ve 2D a 3D prostoru
zvolit a implementovat datovou strukturu vhodnou pro specifickou úlohu počítačové grafiky či vizualizace dat
konstruovat postupy založené na transformacích souřadnic pro účely aplikací počítačové grafiky
implementovat osvětlovací modely vhodné pro specifické aplikace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
E-learning,
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Shirley,Peter. Fundamentals of computer graphics.
  • Skala, Václav. Algoritmy počítačové grafiky 1. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7082-058-6.
  • Skala, Václav. Světlo, barvy a barevné systémy v počítačové grafice. 1, vyd. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0463-7.
  • Žára, Jiří; Beneš, Bedřich; Sochor, Jiří; Felkel, Petr. Moderní počítačová grafika. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr