Vyučující
|
-
Hrdý Radek, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do softwarového inženýrství. 2. Softwarová firma, zajišťování užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky. 3. Vedení a řízení jednotlivců a softwarových týmů. 4. Sběr, třídění, dokumentace a správa požadavků na software. 5. Životní cyklus sw produktu a jeho fáze, modely sw procesu. 6. Řízení softwarových projektů. 7. Správa konfigurace software. 8. Analýza a návrh software. 9. Architektura software. 10. Implementace software. 11. Zajištění kvality software. 12. Nasazení, provoz a údržba software. 13. Shrnutí a opakování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 50 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v základních principech imperativního programování, - popsat základní datové struktury a algoritmy, - popsat strukturu a význam programového celku, - orientovat se v dokumentaci programového kódu |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvářet jednoduché počítačové programy v imperativním programovacím jazyce, - používat vhodné datové struktury a algoritmy, - posuzovat základní kvalitativní parametry počítačového programu, - pracovat v integrovaném vývojovém prostředí, - dokumentovat programový kód |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- porozumět klíčovým principům softwarového inženýrství, - identifikovat a porozumět požadavkům zákazníka na softwarový produkt, - popsat modely životního cyklu software, - orientovat se v základních principech analýzy a návrhu/architektury software, - porozumět fázím životního cyklu softwarového produktu spojených s jeho implementací, zajišťováním kvality, nasazením, provozem a údržbou, - orientovat se v zásadách používání prostředků správy konfigurace software, - porozumět metodám řízení softwarového projektu a vedení/řízení jednotlivců/sw týmů |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat klíčové principy softwarového inženýrství, - sbírat, třídit, dokumentovat a spravovat požadavky zákazníka na softwarový produkt, - používat vhodný model životního cyklu software, - provádět základní analýzu a návrh software, - implementovat, testovat, dokumentovat a nasadit softwarový produkt s ohledem na použitou metodiku, - efektivně aplikovat metody řízení softwarového produktu, - používat základní techniky a prostředky pro správu konfigurace software, - týmově vytvářet software |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Martin, Robert C. Clean architecture : a craftsman's guide to software structure and design. 2018. ISBN 978-0-13-449416-6.
-
Schwalbe, Kathy. Information technology project management. 7th ed. [Andover] : Course Technology, 2014. ISBN 978-1-133-62722-7.
-
Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1526-8.
-
Sommerville, Ian. Software engineering. Boston : Pearson, 2011. ISBN 978-0-13-705346-9.
-
Sommerville, Ian. Softwarové inženýrství. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3826-7.
-
Šochová, Zuzana; Kunce, Eduard. Agilní metody řízení projektů. 2. vydání. 2019. ISBN 978-80-251-4961-4.
-
Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
-
Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.
|