Vyučující
|
-
Jára Jan, Ing.
-
Šedivý Lukáš, Ing.
-
Zíval František, doc. Ing. CSc.
-
Ventruba Zdeněk, prof. Ing. CSc.
-
Erben Jan, Mgr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hmotné technické produkty jako technické systémy (TS). Životní cyklus TS, vlastnosti, chování a metavlastnosti TS, jejich taxonomie a vztahy. Princip poznatků a metod Problem Solving (PSo), Solution Procedure (SoP), Design for X (DfX) a Prediction of X (PoX). Základní poznatky a metody PSo, SoP pro návrh TS a DfX&PoX pro docílení specifikovaných reflektovaných a vkonstruovaných vlastností a včasnou predikci a vyhodnocení vhodnosti docílených klíčových interdisciplinárních vlastnosti a chování technických produktů vč. potenciálu konkurenceschopnosti pro specifikované požadavky na funkce, spolehlivost, opravitelnost, bezpečnost, ergonomii, vzhled, vyrobitelnost, dopravitelnost, likvidovatelnost, ekologičnost, výrobní, provozní a další vynaložené náklady, reaktivní a architekturní konstrukční vlastnosti, atp. v celém životním cyklu TS. Přednášky: 1. Úvod 2. Problem Solving a Solution Procedure - konstruování jako řešení problému a jeho synergické uplatnění při návrhu TS 3. Problem Solving a Solution Procedure - specifikac požadavků na TS a na projekt , hledání řešení v alternativách 4. Problem Solving a Solution Procedure - hodnocení a rozhodování, komunikace a kompletace řešení, průběžné paralelní činnosti 5. Technický systém (TS) - jeho struktury, životní cyklus, vlastnosti a chování 6. Návrh a predikce vlastností produktu X (DfX&PoX) - základy teorie a metodiky 7. DfX&PoX k provozním účinkům a provozuschopnosti TS, k know-how a manažerským informacím v životním cyklu TS 8. Dfx & Pox to man and other living objects in the life cycle of TS 9. DfX&PoX k ostatním technickým systémům a technologiím v životním cyklu TS 10. DfX&PoX k aktivnímu a reaktivnímu pracovnímu, přírodnímu a vesmírnému prostředí v životním cyklu TS
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v poznatcích základních průpravných předmětů obecného strojařského vzdělání |
konstruovat technické produkty na úrovni znalosti konstruování v bakalářském studiu |
chápat souvislosti mezi strukturou konstrucke produktu a jeho vlastnostmi |
orientovat se v základních poznatcích z teorie (technických) systémů |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat své konstruktérské představy formou skic |
provádět technické výpočty v souvislosti s konstruováním technických produktů |
pracovat s kancelářským balíkem MS Office |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat širší škálu klíčových interdisciplinárních vlastností konstruovaného technického produktu, které rozhodují o jeho konstrukční konkurenceschopnosti a jsou nutnou podmínkou jeho tržní konkurenceschopnost |
specifikovat požadavky na navrhovaný technický produkt z hlediska jeho celého životního cyklu |
hodnotit předpokládané dosažené vlastnosti navrženého technického produktu |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat konstrukční proces se zaměřením na sub-optimální splnění požadavků na uvedené vlastnosti konstruovaného technického produktu a na včasné hodnocení jejich predikovaného docílení |
řešit konstrukční úlohu z hlediska klíčových interdisciplinárních vlastností technického produktu jako komplexní úlohu |
aplikovat softwareové postředky pro efektivní sestavení požadavků na budoucí technický produkt s ohledem na jeho životní cyklus a pro predikci budoucíh vlastností navrženého produktu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Hosnedl. Navrhování a hodnocení technických produktů. Podklady k přednáškám. Plzeň, ZČU, FST, 2022. Pl. 2022.
-
Hosnedl, S. Navrhování a hodnocení technických produktů. Case Examples ke cvičením bakalářským pracím. Plzeň, ZČU, FST. 2022. Plzeň. 2022.
-
Hosnedl, S. Systemic designing od technical products. Plzeň, ZČU, FST, 2009. 2009. Plze.
-
Hosnedl, S. Systémové navrhování technických produktů. Plzeň, ZČU, FST, 2009. Plzeň. 2009.
|